Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Researrangör kritiserar norsk bussnäring: ”Norge klarar sig inte utan svenska bussar”

Anette Karlsson, vd för Haman Scandinavia: Den norska bussbranschens krav på begränsningar av cabotage är ett uttryck för protektionism. Foto: Ulo Maasing.

Anette Karlsson, vd för Haman Scandinavia: Den norska bussbranschens krav på begränsningar av cabotage är ett uttryck för protektionism. Foto: Ulo Maasing.

”Gammaldags protektionism”. Så karakteriserar ledningen för incomingföretaget Haman Scandinavia den norska bussbranschens återkommande krav på tuffare regler när det gäller cabotage. Både företag och fackliga organisationer vill begränsa möjligheterna för utländska turistbussar som kör i Norge. Cabotage innebär att ett utländskt företag kör passagerare eller gods inom ett annat lands gränser. ”Jag blir direkt f-bannad på snacket om social dumpning från utländska bussföretag”, säger Anette Karlsson, vd för incomingföretaget Haman Scandinavia.

Företaget är norskt och en av de mer etablerade aktörerna när det gäller inkommande turism till Skandinavien. Anette Karlsson har arbetat i branschen sedan 1986 och i Haman Scandinavia sedan 1999.

– Under den tiden har jag aldrig sett sådant som påstås förekomma, att utländska bussförare tvingas sova eller laga sin mat i bussen, säger Anette Karlsson när bussmagasinet.se träffar henne i Haman Scandinavias monter på RDA-mässan i Köln.

– Det är naturligtvis inte uteslutet att sådana missförhållanden förekommer, men då handlar det knappast om bussar som kör cabotage utan om utländska bussar från vissa länder som kör grupper till och från Norge.

Anette Karlsson anser att anklagelserna om social dumpning är ett sätt att på oriktiga grunder skapa opinion mot cabotage hos politiker och medier. Hon framhåller att flertalet bussar som kör cabotage i Norge är svenska.

– Visst, lönerna i Sverige är lägre. Det gör att det finns en viss prisskillnad mellan svenska och norska bussföretag. Men samtidigt har de svenska förarna bättre sociala förmåner än de norska, så det är helt orimligt att tala om social dumpning. Och norsk incoming skulle aldrig klara sig med enbart norska bussar, säger hon.

Anette Karlsson menar att den norska bussbranschen handlar protektionistiskt när man bekämpar möjligheterna till cabotage i landet. Norge är visserligen inte med i EU, men väl i EES, det europeiska ekonomiska samarbetsområdet. Enligt EES-reglerna måste medlemsländerna följa de handels- och konkurrensregler som gäller inom EU.

När den norska regeringen för en tid sedan ville införa tydligare regler för cabotage fick man bakläxa från EU.  Den 30-dagarsregel som föreslogs stred enligt EU mot EES-avtalet. Men den norska bussbranschen, både företag och fackliga organisationer, har inte gett upp.

– Om man väljer att vara en del av den europeiska gemenskapen kan man inte bara ta de bitar som man själv gillar eller gynnas av.  Antingen är man med eller också inte. Men det är svårt att föra en diskussion med den norska bussnäringen eftersom man där inte erkänner de problem som faktiskt finns. Man tycks inte förstå att det höga prisläget är något som hotar turismen från utlandet.

– Utan cabotage skulle priserna vara ännu högre vilket skulle slå negativt mot hela den inkommande turismen till Norge. Istället för att ge mer uppdrag åt norska bussbolag kommer utländska researrangörer då att antingen välja bort Norge eller välja andra vägar till Norge. Redan när cabotagedebatten kom igång märkte vi att arrangörer började flyga till Karlstad istället för till norska flygplatser,  säger Anette Karlsson.

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)