Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bättre men fortsatt storförlust för Veolia Transport Sverige

Bättre effektivitet i bussverksamheten i Göteborg anges som en av förklaringarna till det förbättrade resultatet för Veolia Transport Sverige AB. Foto: Ulo Maasing.

Bättre effektivitet i bussverksamheten i Göteborg anges som en av förklaringarna till det förbättrade resultatet för Veolia Transport Sverige AB. Foto: Ulo Maasing.

Veolia Transport Sverige AB förbättrade i fjol sitt resultat avsevärt, men redovisar ändå illröda siffror i sin årsredovisning som nu har blivit offentlig. 2011 års brakförlust på 209 miljoner bantades i fjol ner till en förlust på 85 miljoner kronor i företaget som sedan ett antal månader är utbjudet till försäljning. Förlusterna i den svenska verksamheten förbleknar dock när man ser på koncernen Veolia Transdev (som numera enbart heter Transdev) som i fjol gick med 364 miljoner euro i förlust.

Den svenska företagsledningen förklarar det förbättrade resultatet med att man under året har jobbat hårt med att effektivisera verksamheten. Man pekar särskilt ut Göteborg och bussverksamheten där man säger sig ”ha gjort betydande framsteg att stabilisera och effektivisera driften”.

Viktigt har också, skriver företagsledningen, bytet av vd i juni sommaren 2012 varit och den omorganisation  av bolaget som gjordes då och som har ökat Veolia Transport Sveriges konkurrenskraft. Omorganisationen innebar att verksamheten delades in i fyra affärsområden: upphandlad tågtrafik, kommersiell trafik samt upphandlad busstrafik (uppdelad i två affärsområden).

Koncernbidrag från Veolias svenska företag

Det är i hög grad den kommersiella busstrafiken som har finansierat de koncernbidrag som Veolia Transport Sverige AB har tagit emot från sina svenska företag, även om det också finns företag som kör upphandlad trafik som har skickat pengar till moderbolaget. Så här fördelar sig koncernbidragen under 2012:

Göteborg – Styrsö Skärgårdstrafik (Styrsöbolaget): 11,3 milj
Granbergs Buss: 19,4 milj
Flygbussarna Airport Coaches: 47,2 milj
Älvsby Resebyrå: 0,3 milj
Taxi Stor&Liten: 1,4 milj
People Travel Group: 2,6 milj

Företagsledningen räknar med bättre lönsamhet i år och i framtiden.

Det förbättrade resultatet i fjol förklaras av att intäkterna ökade från 2,8 miljarder år 2011 till 3,1 miljarder i fjol.

Ökade personalkostnader gjorde visserligen att de totala kostnaderna i rörelsen ökade något, men inte så mycket att man inte kunde nå ett starkt bättre rörelseresultat – 68,9 miljoner jämfört med –198,2 miljoner året innan.

Resultatet efter finansiella poster blev år 2012 –136,8 miljoner mot –209 miljoner året innan.

Men Veolia Transport Sverige lever på lånade pengar med skulder till koncernföretag på 1,23 miljarder kronor.

Villkoren för lånen framgår inte av årsredovisningen men ligger inte precis på en nivå som mindre, privata bussföretag utan statliga franska pensionsstiftelser i ryggen kan förhandla till sig.

Totalt betalade Veolia Transport Sverige 57,8 miljoner kronor i ränta till koncernföretag i fjol.

En av de städer där Veolia kör tätortstrafiken är Linköping. Foto: Ulo Maasing.

En av de städer där Veolia kör tätortstrafiken är Linköping. Foto: Ulo Maasing.

Från de svenska företagen i koncernen fick man samtidigt 517 miljoner i koncernbidrag.

Veolia Transdev, som i mars bytte namn til enbart Transdev, redovisar samtidigt miljardförluster för 2012.

Förlusten i fjol uppgick till 364 miljoner euro, vilket motsvarar ca 3,2 miljarder SEK. Det är ändå bättre än året innan då förlusten var 598 miljoner euro eller 5,2 miljarder SEK.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)