Att en upphandlare anser sig ta tvingande hänsyn till ett allmänintresse innebär inte någon bötesrabatt om man bryter mot konkurrenslagarna. Det har Länstrafiken i Örebro fått erfara, skriver Upphandling 24. Länstrafiken gjorde sig skyldig till en otillåten direktupphandling men får böta tio gånger så mycket som man själv tyckte att brottet var värt – 1,5 miljoner i stället för 150 000 kronor.
Bakgrunden är att Länstrafiken i Örebro tilldelade Transam ett uppdrag att hantera samhällsbetalda resor. Uppdraget började den 1 november 2010 och gällde till den 19 mars 2012 då Transam fusionerades med Länstrafiken.
Det hela gick till domstol och Kammarrätten slog fast att det var fråga om en otillåten direktupphandling. Men domstolen lät avtalet löpa vidare eftersom den ansåg att det fanns ett klart samhällsintresse att uppdraget skulle fungera bra.
Konkurrensverket krävde Länstrafiken på en upphandlingsskadeavgift på 1,5 miljoner, men Länstrafiken tyckte att det skulle räcka med 150 000. Motiveringen var att det var ett ringa fall och att trafikavtalet dessutom är samhällsviktigt.
Nix, sa Konkurrensverket som nu har fått förvaltningsdomstolen med sig. Verket ansåg att tvingande hänsyn till ett allmänintresse inte motiverar sänkta böter.
Att Länstrafiken rundade upphandlingsreglerna och gjorde en direktupphandling motiverade man med att det skulle vara ”en oerhört stor insats” att ta fram ett förfrågningsunderlag.
Lämna ett svar