Hård kritik möter nu den rapport som de båda VT-forskarna Jan-Eric Nilsson och Roger Pyddoke nyligen presenterade och där de drog slutsatsen att en fördubbling av kollektivtrafiken bara har en marginell betydelse när det gäller att minska utsläppen. I en debattartikel i Dagens Nyheter tillbakavisar MP-politikern Karin Svensson Smith och Karlstadsbuss vd Sören Bergerland forskarnas slutsatser. De gör det dock med andra hattar på sig, som ordförande respektive styrelseledamot i Resenärsforum.
De båda pekar på att forskarna rapport till stor del bygger på siffror från Trafikverket.
– Dessa kan dock starkt ifrågasättas mot bakgrund av hur Trafikverkets felaktiga prognoser tidigare visat sig vara. För perioden 1997–2012 antog Trafikverket att biltrafiken skulle öka med 29 procent. Persontrafik med tåg antogs öka med 26 procent och buss med 8 procent. Det verkliga utfallet blev 13 procent för bilen, 66 procent för tåget och 13 procent för bussen, skriver Bergerland och Svensson Smith.
De pekar på att bilåkandet i Sverige faktiskt har minskat under senare år och lyfter fram spårvägens möjligheter.
– Men det som kostar ännu mindre och dessutom jämfört med spårutbyggnad går mycket snabbt är att disponera om det befintliga vägutrymmet till förmån för buss. Busstrafik kan med ett kort varsel ersätta ansenliga delar av den bilpendling som i dag påverkar klimatet negativt. Ökat utrymme för buss i det befintliga vägsystemet är en lågt hängande frukt som förbättrar framkomligheten utan att spä på växthuseffekten.
Lämna ett svar