När den så kallade fossilfriutredningen nyligen la fram sina förslag kom reaktionerna snabbt och blandat. Frågan är vad bussbranschens nya organisation Sveriges Bussföretag kommer att tycka när man ska ge sina synpunkter på utredningen. Idag verkar schizofreni (eller handlar det bara om en föräktenskaplig fnurra?) prägla de två parter som vid årsskiftet ingår äktenskap – Bussarbetsgivarna i TransportGruppen och Bussbranschens Riksförbund (BR). Medan BR applåderar utredningen sågas den av TransportGruppen. Vad tycker branschen efter årsskiftet?
Nästan på dagen två veckor innan Bussarbetsgivarna (BuA) i TransportGruppen och Bussbranschens Riksförbund (BR) går samman i Sveriges Bussföretag la den så kallade fossilfriutredningen fram sitt betänkande.
Den officiella titeln på utredningen är ”Fossilfrihet på väg”. Enligt utredningen kan användningen av fossila bränslen minskas med 80 procent till år 2030 jämfört med 2010.
Vi ska inte här gå in på själva utredningen som av energiminister Anna-Karin Hatt beskrivits som ”en av de mest omfattande utredningarna under den här regeringen”. Hon har också framhållit att utredningen kommer att vara ”det avgörande beslutsunderlaget när det gäller regeringens mål och ambitioner för transportsektorn.”
Om detta ”avgörande beslutsunderlag” har de båda organisationer som förenas i Sveriges Bussföretag redan hamnat på helt olika linjer. Det är inte utan att man kan fråga sig vilken som kommer att vara bussbranschens officiella inställning efter årsskiftet – TransportGruppens starkt kritiska eller BR:s i grunden mycket positiva? Eller ska man ägna sig åt interna förhandlingar om vilken åsikt som ska vara förhärskande?
BR har slagit fast att utredningen och BR är på samma linje.
– Det är glädjande att utredningen har samma uppfattning som BR i ett antal frågor som bussbranschen drivit i många år. Det gäller satsningar på BRT, prioriterade busskörfält, HVO, satsning på elbussar och borttagande av trängselskatt för lätta elbussar. Nu gäller det verkligen för regeringen att göra slag i saken och genomföra utredningens viktiga förslag för att öka kollektivtrafiken, säger BR:s vd Göran Forssén.
Men medan BR applåderar utredningen sågas den av TransportGruppen som säger sig vara ”mycket kritisk till utredningen som vi tycker brister både i måluppfyllelse och konsekvensanalys”.
Alldeles särskilt har TransportGruppen retat upp sig på att utredningen har anlagt ett bredare perspektiv på transportfrågorna och även tar upp frågor om stadsplanering och prioriterad kollektivtrafik. TransportGruppens vice vd använder ord som ”ofärdiga och oseriösa” om utredningens analyser.
Flera av de frågor och resonemang som utredningen tar upp och som applåderas av BR sågas alltså jäms med fotknölarna av TransportGruppen.
Att TransportGruppen ställer sig negativ till att utredningen har blickat brett och inte bara har begränsat sig till teknikfrågor är oroväckande och tyder på ett gammaldags stuprörstänkande. Både Partnersamverkan för en fördubblad Kollektivtrafik och den två år gamla kollektivtrafiklagen betonar ju nödvändigheten av en bred ansats när det gäller trafiken, inte minst frågan om samhällsplanering och en prioritering av kollektivtrafiken. TransportGruppens vice vd rekommenderas för övrigt att se Buss-TV-inslaget med Enrique Penalosa.
Vilken linje kommer bussbranschens nya organisation att välja när man ska skriva sitt remissvar på utredningen. TransportGruppens snäva och kritiska eller BR:s breda och positiva? Handlar det om schizofreni eller bara ett föräktenskapligt gnabb?
Svaret kommer att vara en viktig signal om hur tung Sveriges Bussföretag kommer att vara som företrädare för bussbranschen i samhällsdebatten och i politiken.
U.M.
Lämna ett svar