Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ledare: Genidrag på Östermalm

Rekryteringen av bussbranschens egen duracellkanin Anna Grönlund är ett genidrag av Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.

Rekryteringen av bussbranschens egen duracellkanin Anna Grönlund är ett genidrag av Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.

I februari får den svenska bussbranschen tillbaka sin egen duracellkanin. Då tillträder Anna Grönlund posten som branschchef i nybildade Sveriges Bussföretag, alltså det sammanslagna Bussbranschens Riksförbund (BR) och Bussarbetsgivarna i Transportgruppen (BuA).

För Anna Grönlund är det andra gången hon lämnar bussbranschen, bara för att återvända. Förra gången  lämnade hon BR för att bli informationschef hos Fastighetsägarna, men värvades tillbaka till bussbranschen tack vare den dåvarande BR-chefen Jan-Erik Kjellberg.

Nu, nästan exakt på dagen ett år sedan hon lämnade BR för att bli expert på Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), är det klart med Anna Grönlunds comeback i bussbranschen. Det är väl lika bra att hon bestämmer sig för att stanna här, en gång för alla.

Från SB:s och dess vd Peter Jeppsons sida är rekryteringen av Anna Grönlund till den nya organisationen ett genidrag. Inte bara därför att branschfrågorna i SB kommer att hanteras av en person som är uppskattad och respekterad i breda kretsar även utanför själva bussbranschen, inte minst i den politiska sfären. Eller för att Anna Grönlund har osedvanligt djupa kunskaper i frågor som gäller såväl bussbranschen och kollektivtrafik i sin helhet.

Viktigt satsa på bussturismen
Rekryteringen av Anna Grönlund som branschchef säkrar också en kontinuitet i branschorganisationens arbete. Den oro som vi – och andra med oss – har känt för att SB skulle komma att uppfattas främst som en arbetsgivarorganisation och inte som en branschorganisation dämpas avsevärt genom utnämningen. Men här gäller det samtidigt att den nya organisationen är offensiv i branschfrågorna.

Ett viktigt område som måste ges större utrymme och resurser i den nya organisationens arbete är bussturismen.

Många små bussföretag har också uttryckt en oro för att SB främst ska bli storföretagens organisation. Dessa har ju varit mest pådrivande när det gäller samgåendet mellan BR och BuA. Anna Grönlunds intresse och engagemang för de mindre bussföretagens verksamhet bör kunna dämpa även den oron. Men också här gäller det att stå upp till bevis.

Viktigt är också att inte underskatta betydelsen internt av att medarbetarna får en branschchef som de känner och samarbetar bra med.

Att slå samman organisationer är alltid en komplicerad process som också inom sig rymmer en hel del risker. Med rekryteringen av Anna Grönlund som branschchef för branschfrågorna är dock utgångsläget bra.

Man har onekligen gjort ett genidrag på Östermalm i Stockholm där SB:s kansli kommer att ligga. Välkommen tillbaka till bussbranschen, Anna Grönlund!

U.M.

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)