
VDL är en av de busstillverkare som deltar i det ambitiösa, internationella elbussprojektet. Företaget lanserade sin navmotordrivna elbuss Citea Electric i fjol. Foto: Ulo Maasing.
Om några veckor går det officiella startskottet för ett omfattande, internationellt projekt för eldriven stadsbusstrafik. Det är det så kallade ZeUS-projektet som då får sin officiella lansering, även om arbetet med projektet redan har pågått en tid. ZeUS står för Zero Emission Urban bus Systems, alltså stadsbussystem med nollutsläpp.I projektet ingår bland annat ett fältprov med laddhybridbussar (plug-inhybrider) i Stockholm.
Syftet med ZeUS är bland annat att öka elektrifieringen av busstrafiken i Europas städer.
EU:s projektledare Umberto Guida pekade i ett anförande i Bremen innan jul om projektet för några veckor sedan på vikten av att fokusera på energieffektivitet.
– Vissa länder har nästan en koldioxidneutral elproduktion, men det finns inte tillräckligt med koldioxidneutrala drivmedel. Genom att istället för att använda aternativa drivmedel i förbränningsmotorer i bland annat bussar kan man använda drivmedlen för att producera el, framhöll Guido.
– Den energi som går åt för att driva en biogasbuss i ett år skulle då räcka till tre års drift. Och om bussen drivs med etanol, biodiesel eller diesel skull samma energi räcka två år istället för ett.
En undersökning som den internationella kollektivtrafikunionen UITP lät göra i somras visade att en stor del av de tillfrågade operatörerna och kollektivtrafikmyndigheterna i Europa planerar att satsa mer på en elektrifiering av busstrafiken än på något annat drivmedel.
Tillfrågade om vilka framtidsplaner de hade när det gäller bussarnas framdrivning svarade 41,7 procent att de räknar med mer eldrift.
27,8 procent räknar med mer naturgasdrift, 25 procent att de fortsätter med diesel, 22,2 procent tror på mer biodiesel och 13,9 procent på mer biogas.
Totalt åtta demonstrationsprojekt i sex länder ingår i ZeUS-projektet. De städer som är engagerade är förutom Stockholm även Barcelona, Rom, London, Münster, Bonn, Pltzen och Glasgow. Man kommer också att samla in erfarenheter från ett tjugotal europeiska städer där helelektriska bussar eller laddhybrider går i trafik.
I Stockholm ingår åtta plug-inhybrider från Volvo i projektet. Plug-in-hybrider testas också i London, Glasgow och Barcelona.
Helelektriska bussar ingår i delprojekten i Barcelona, Münster, Plzen och Bonn och i Rom ingår fyra ombyggda trådledbussar som ska kunna snabbladdas från trådbussnätet och köra på batteri utanför detta.
En rad andra, olika laddningslösningar ingår också. I Stockholm ska bussarna automatiskt snabbladdas vid ändhållplatserna med strömavtagare på taket. I Glasgow provar man induktiv snabbladdning vid ändhållplatserna. det gör man också i London, men där kombineras tekniken med långsam laddning när bussarna står i depå. Andra laddtekniker används i övriga städer.
Projektet finansieras till stor del med EU-pengar och sex fordonstillverkare är engagerade. De är VDL, Volvo, Solaris, Irizar, Alexander Dennis och Skoda. Bakom projektet står den internationella kollektivtrafikunionen, UITP.
Den 23:e januari går det officiella startskottet för ZeUS-projektet som ska pågå i cirka tre år. Det kanske kan ses som ett tecken på projektets betydelse att Zeus i den grekiska mytologin var gudarnas konung och himlens härskare…
Lämna ett svar