Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Statligt forskningsstöd till elbussatsning

Elbussprojektet Electricity i Göteborg är enligt energiministern ett nyckelprojekt när det gäller svensk energiomställning. Foto: Ulo Maasing.

Elbussprojektet Electricity i Göteborg är enligt energiministern ett nyckelprojekt när det gäller svensk energiomställning. Foto: Ulo Maasing.

Staten stöttar via Energiforskningsmyndigheten elbussprojektet ElectriCity i Göteborg med 48 miljoner kronor i den första etappen. Det skriver energiminister Anna-Karin Hatt (C ), Energimyndighetens generaldirektör Erik Brandsma och Volvos koncernchef Olof Persson i en debattartikel i Göteborgs-Posten på måndagen. Projektet lyfts fram som ett nyckelprojekt för en lyckad energiomställning i Sverige.

Projektet drivs av Volvo i nära samarbete med Västra Götalandsregionen, Göteborgs Stad, Lindholmen Science Park och Johanneberg Science Park. Det lanserades i början av juni vid ett uppmärkammat arrangemang i Göteborg som avslutades med att den eldrivna bussen ljudlöst körde in i det stora inomhuscentret Östra Nordstan i Göteborg.

Syftet med projektet är att utveckla och demonstrera en helt eldriven busslinje i Göteborg. Eftersom de är i det närmaste ljudlösa och helt utsläppsfria kommer resenärerna att kunna kliva på och av bussen inomhus. Busslinjen startar nästa år och kommer att gå genom buller- och luftmiljökänsliga centrala delar av Göteborg och kommer också omfatta bland annat särskilda busskörfält.

Busslinjen kommer att trafikeras med sju plug-in-bussar  (laddhybridbussar) och tre nyutvecklade och helt elektrifierade prototypbussar. Den totala budgeten för den aktuella deletappen i projektet ligger på mer än 200 miljoner kronor. Energimyndigheten backar upp projektet med 48 miljoner.

– Projektet kring ElectriCity i Göteborg handlar inte bara om bussarna och vilket drivmedel de använder, utan om helheten och kollektivtrafikens roll i samhällsutvecklingen. Det handlar om passagerarna och infrastrukturen och om smartare busshållplatser och hur eldrivna bussar kan spela en viktig roll för en hållbar stadsplanering.

– I projektet kommer det att finnas utrymme för flera intressenter. Discipliner och kompetenser kommer att testa och demonstrera innovationer i verkliga förhållanden – belysning, laddning och lagring av energi, solpaneler, beteendefrågor, och mycket mer, skriver artikelförfattarna och fortsätter:

– På det här sättet, och genom att lägga ännu mer fokus på tillämpad forskning och på demonstrationsprojekt och demonstrationsanläggningar inom energi-, klimat- och transportsektorn, kan Sverige skapa en ännu bättre plattform än den vi redan har för att visa upp smart svensk energiteknik vilket kan bidra till att skapa mer affärsnytta och nya exportmöjligheter för svenska företag. Det är bra för miljön. Det är bra för konsumenterna. Och det är bra för svensk konkurrenskraft och tillväxt.

Taggat som: , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)