De olika särkrav som de regionala kollektivtrafikmyndigheterna, RKM, ställer på bussar i samband med upphandlingar gör kollektivtrafiken hundratals miljoner kronor dyrare varje år. Det konstateras i en ny rapport från konsultföretaget WSP. Rapporten presenteras på tisdagen på ett seminarium i Almedalen.
De regionala särkraven kostar enligt rapporten ungefär 375 miljoner kronor varje år. Hälften av det är skattemedel. Det motsvarar ungefär 11,5 miljoner utbudskilometer, 14,6 miljoner bussresor 2 735 sjuksköterskor eller 472 000 månadskort på Storstockholms Lokaltrafik, SL, vilket i sin tur motsvarar ungefär en månads försäljning.
WSP har sammanställt rapporten på uppdrag av Bil Sweden, Sveriges Bussföretag, Volvo, Scania, MAN och Mercedes-Benz. Syftet har varit att undersöka hur de särkrav som ställs på bussarna i upphandlingar påverkar kostnaderna för trafiken och hur en ökad harmonisering av bussarna kan påverka kostnaderna.
Dessutom har man kartlagt vilka särkrav som driver upp kostnaderna, liksom att ta reda på om man verkligen har fått det man ville med att ställa de olika särkraven.
Rapporten konstaterar att kostnaderna för den offentligt beställda busstrafiken har stigit kraftigt det senaste decenniet. En av de viktigaste orsakerna till de kraftiga kostnadsökningarna är att olika upphandlare ställer olika krav på bussarna.
Nödvändig harmonisering
Omkring en tiondel av kostnaderna för busstrafiken utgörs av fordonskostnader. Det motsvarar nästan två miljarder kronor år 2012, baserat på en uppskattning från SKL, Sveriges Kommuner och Landsting. WSP:s slutsats är att varierande upphandlingskrav ger högre kostnader på grund av att marknaden fragmentiseras.
För att vi i Sverige ska kunna få mer busstrafik för samma pengar, skriver WSP, behöver marknaden veta att bussar kan flyttas mellan olika platser, säljas vidare och hållas i gott skick under hela sin livslängd.
Det är också enligt rapporten en grundförutsättning för att tillverkarna ska kunna satsa mer på kvalitet. Med större serier lönar det sig att sätta än mer genomarbetade produkter på marknaden. En harmonisering av den svenska och helst hela den nordiska bussmarknaden är därför önskvärd, framhåller rapporten.
Men det behöver inte betyda slappare krav på exempelvis miljö och säkerhet. Det som behövs är att beställare följer branschstandard och därmed ställer krav på funktion snarare än teknisk lösning, samt i högre grad accepterar varandras krav så att andrahandsmarknaden öppnas, heter det i rapporten.
– Fler ansvariga politiker och tjänstemän behöver intressera sig för de särkrav som ger mindre buss för pengarna – och börja ställa rätt frågor för att få bukt med dem.
Lämna ett svar