Volvo Bussar och ABB har tecknat avtal om automatiska laddsystem för laddning av elhybridbussar och helt elektriska bussar. Samarbetet innebär att företagen kan erbjuda kompletta elbussystem till städer. Avtalet täcker hela världen.
Inom ramen för det globala avtalet ska Volvo Bussar leverera laddhybridbussar och helt elektriska bussar, och ABB leverera standardiserade snabbladdningssystem för de elektriska fordonen.
– Vi är väldigt nöjda att ingå samarbete med ABB. Tillsammans har vi ett komplett och konkurrenskraftigt erbjudande till alla städer runt om i världen som vill övergå till ett hållbart kollektivtrafikssystem, säger Håkan Agnevall, vd för Volvo Bussar.
– Laddhybrider och helt elektriska bussar är framtiden inom kollektivtrafiken. Volvo kommer samarbeta med ett fåtal globala aktörer inom området, och ABB är en av dem.
Fakta
Volvos laddhybridbuss
Utrustad med en elmotor som drivs av lithiumbatterier. Den har också en mindre dieselmotor.
Snabbladdas vid laddstationerna via elnätet.
Kan köra cirka sju kilometer enbart på el, tyst och utsläppsfritt
Möjliggör inomhushållplatser
75% bränslebesparing
60% energibesparing
75% minskning av koldioxidutsläpp
Laddas 6 minuter vid ändhållplatserna
Volvos fullelsbuss
Körning på el 100 % av linjen, tyst och utsläppsfritt
Möjliggör inomhushållplatser
80 % energibesparing
Inga avgasutsläpp
99 % minskning av koldioxidutsläpp
Laddas 6 minuter vid ändhållplatserna
– Vi är väldigt nöjda att samarbeta med en global ledande aktör inom transportindustrin som delar vår vision inom e-mobilitet och ABB:s engagemang i kraft och produktivitet för en bättre värld, säger Pekka Tiitinen, ansvarig för ABB Discrete Automation and Motion division.
– Urbaniseringen går fortare än någonsin and är en utmaning för världens städer. Vårt samarbete kommer bidra till att utveckla hållbara och kostnadseffektiva transportlösningar som kan möta den ökande efterfrågan.
Samarbetet omfattar arbete för en standardisering a av automatiska snabbladdssystem för elbussar på marknaden. Det kan omfatta kommunikationsprotokollet mellan infrastrukturen för laddsystemet och elbussen, det elektriska gränssnittet och specifikation av det automatiska anslutningssystemet (ACS). Detta finns på bussens tak och kopplar samman bussen med snabbladdstationen på utvalda laddningsplatser.
Det första gemensamma projektet blir införandet av Volvos laddhybrider och snabbladdstationer i Luxemburg, där potentiellt 12 Volvo laddhybrider ska trafikera existerande busslinjer i Luxemburg med start 2015.
Operatören i Luxemburg är Sales-Lentz, tidiga användare av elektrifierade bussar och det första företaget i Europa att köpa Volvos hybridbussar redan 2009. Detta projekt är ytterligare ett exempel på ett offentligt och privat samarbete mellan Sales-Lentz, ministerierna i Luxemburg och Volvo Bussar. Projektet ingår i “Luxembourg Mobility Network” (LMN), ett nätverk som kopplar samman olika projekt inom mobilitet i Luxemburg med syfte att tillvara synergier och utveckla gemensamma visioner för framtidens mobilitet.
Volvos laddhybridbuss, som minskar energianvändningen med 60% jämfört med en konventionell dieselbuss, lanseras officiellt på IAA-mässan i Hannover, Tyskland i september. Volvos första helelektriska buss lanseras i juni 2015 inom ramen för projektet ElectriCity i Göteborg.
Volvo Bussar lanserade sin första hybridbuss 2009 och har hittills levererat närmare 1600 hybrider till 21 länder. Företaget är ledande inom elektromobilitet.
Som marknadsledare i snabbladdningslösningar har ABB levererat över 1500 snabbladdare (DC) för personbilar sedan 2010 och rullat ut laddningsnätverk för fordonsindustrin, elförsörjning, myndigheter och detaljhandeln, inklusive rikstäckande nät i Holland, Estland och Danmark.
Lämna ett svar