Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tysk busstillverkare i konkurs i Ukrainakonfliktens kölvatten

Den tyska busstillverkaren Göppel, känd bland annat för sina bussläp, har gått i konkurs.

Den tyska busstillverkaren Göppel, känd bland annat för sina bussläp, har gått i konkurs.

Den tyska busstillverkaren Göppel har gått i konkurs. Göppel har varit mest känd för sina bussläp, liksom för sina ”busspårvagnar”, dubbelledade bussar med hög kapacitet. Göppel tillverkade också vanliga stadsbussar. Konflikten i Ukraina har bidragit till att knäcka företaget.

Våren 2013 räddades Göppel från konkurs genom att företaget togs över av ett ryskt holdingbolag med bas i St Petersburg, Kirovsky Zavod, men bara halvtannat år senare har företaget på nytt begärt sig själv i konkurs.

Göppel är av många mest känd som tillverkare av bussläp, men har också producerat vanliga stadsbussar, ledbussar och dubbelledade bussar. 2012 levererade man vad man hävdade var världens längsta buss till Dresden, en 30,7 meter lång dubbelledad buss med plats för 256 passagerare.

Företaget har totalt 127 anställda i sina fabriker i Nobitz och Ehrenhain i Tyskland. Produktionen har stoppats med omedelbar verkan.

Konkursen är i hög grad ett resultat av det ryska angreppet på Ukraina och dess politiska efterspel, bland annat EU:s ekonomiska sanktioner mot Ryssland. Det har gjort att de ryska ägarna inte längre har sett det möjligt att växa på den europeiska marknaden och bygga upp en rysk marknad för Göppels produkter. Ny rysk lagstiftning har gjort det omöjligt att sälja bussar, producerade i Tyskland, på den ryska marknaden.

Den ryska rubeln har i praktiken också kollapsat, samtidigt som räntorna i Ryssland har skjutit i höjden vilket gör att de ryska ägarna inte längre kan skjuta till likvida medel till Göppel.

Rekordbuss

År 2012 levererade Göppel vad man hävdade var världens längsta buss, en 30,7 meter lång, dubbelledad buss för upp till 256 passagerare. Foto: Fraunhifer IVI.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)