Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Förlängd tid för upphandlingsböter utreds

Det kommer att bli svårare att smita undan med otillåtna direktupphandlingar.

Det kommer att bli svårare att smita undan med otillåtna direktupphandlingar.

Branschens ”fördubblingsbolag”, X2AB, räddades nyligen av gonggongen från att krävas på böter för att ha ägnat sig åt otillåtna direktupphandlingar. Anmälan till Konkurrensverket kom in alltför sent för att verket skulle kunna gå till domstol och kräva så kallad upphandlingsskadeavgift av X2AB. Preskriptionstiden hade gått ut. Nu vill regeringen utreda en fördubbling av preskriptionstiden för otillåtna direktupphandlingar.

Regeringen har gett den så kallade överprövningsutredningen tilläggsdirektiv att utreda en fördubblad preskriptionstid när det gäller både upphandlingsskadeavgift och skadestånd vid upphandlingar. Själva överprövningsutredningen har bland annat till uppgift att komma till rätta med problemet med ständiga överklaganden vid upphandlingar.

Konkurrensverket har skrivit till regeringen och förklarat att den vanligaste anledningen till att man inte tar upp ett ärende, eller avskriver det (som i fallet X2AB) är att ärendet är preskriberat. Det betyder att avtalet som har ingåtts med leverantören är äldre än ett år eller att avtalet inom kort kommer att preskriberas och följaktligen inte kan utredas tillräckligt väl innan preskriptionstiden löpt ut.

Många otillåtna direktupphandlingar klarar sig därför undan ett ingripande från Konkurrensverket.

Dessutom är många ärenden tunga att utreda och komplicerade, vilket gör att de inte kan utredas färdigt innan preskriptionsfristen har löpt ut. Det finns därför enligt Konkurrensverket många otillåtna direktupphandlingar som verket får kännedom om men som sållas bort direkt eller avskrivs efter utredning på grund av den korta preskriptionsfristen.

Konkurrensverket föreslår därför att preskriptionsfristen förlängs till två år.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)