Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Organisationer kräver: Utred BRT för linje 4 i Stockholm

Det är dags att utreda om fyrans buss i Stockholm ska omvandlas till BRT, menar Bertil Moldén, Bil Sweden och Peter Jeppsson, Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.

Det är dags att utreda om fyrans buss i Stockholm ska omvandlas till BRT, menar Bertil Moldén, Bil Sweden och Peter Jeppsson, Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.

Busstrafik med moderna fordon är ett mycket kostnadseffektivt sätt att snabbt höja kapaciteten för stombuss 4 i Stockholm. Ändå finns inte detta som ett alternativ när Stockholms läns landsting har gett uppdrag att utreda en spårvagnslösning, som tar lång tid och stora resurser att förverkliga. Det framhåller branschorganisationerna Bil Sweden och Sveriges Bussföretag som nu kräver att stombussnätet i Stockholm ska uppgraderas till BRT-system.

Bakgrunden är en rapport från konsultföretaget WSP som vi nyligen presenterat.

– WSP:s studie visar att BRT-konceptet erbjuder ett mycket kostnadseffektivt sätt att höja kapaciteten på linje 4. Det skulle dessutom kunna ske snabbt och utan avbrott i trafiken. Därför uppmanar vi Stockholms läns landsting att utreda detta alternativ vid sidan av spårvägsalternativet. De 40 miljoner som redan har anslagits borde räcka till, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden.

– Det är hög tid att uppgradera dagens stombussnät till ett BRT-system. Bättre framkomlighet ger kortare restider och skapar en attraktivare kollektivtrafik för resenärerna. En uppgradering av linje 4 skulle ge snabb effekt till relativt låga kostnader, samt kunskap att bygga vidare på inför framtida utbyggnader av stombussnätet, säger Peter Jeppsson, vd för Sveriges Bussföretag.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

2 kommentarer »

  1. Återigen en färgad rapport.
    En undersökning beställd av Bil Sweden och Busstrafikförbundet kan väl knappast säga att spårväg är bättre?
    Inse fakta att spårväg blir i längden billigare och bättre än buss när det gäller stora passagerarmängder.
    BRT passar inte i gammal stadsmiljö med betongbarriärer.
    Har konsultbyrån räknat på vem som skall betala vägslitaget? Det är inga småsummor5 då en buss sliter mer på vägbanan än en spårväg gör.

  2. Jag undrar om man verkligen vet vad BRT är!
    BRT innebär att man har busstrafik skiljt från övrig trafik, med planfria korsningar och tunnelbaneliknande hållplatser med påstigning utan nivåskillnad. Det skulle verkligen skapa en intressant barriäreffekt i Stockholm om BRT infördes. BRT är helt enkelt “tänk tunnelbana, kör buss”.

    En sådan barriär på Stockholms stora gator såsom Valhallavägen, Odengatan, S:t Eriksgatan, Hornsgatan och Ringvägen, för att inte tala om Västerbron, skulle vara förödande för Stockholmstrafiken.

    Det finns en enklare och billigare lösning än BRT, nämligen tämligen reguljär no-frills spårväg! Tänk inte “tvärbanor” för 900 miljoner per km, tänk i stället innerstadsspårväg för 90 miljoner per km eller mindre.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)