Lokaltrafiken i Hamburg, Hamburger Hochbahn, hade på onsdagen premiär för på sina nyaste elbussar. Då satte man i trafik två batteridrivna ledbussar med bränslecellsdrivna räckviddsförlängare. Det var också världspremiär för tekniken i reguljär linjetrafik.
De två bussarna är Solaris Urbino Electric som får sina batterier laddade under färd med hjälp av bränsleceller. De trafikerar Hamburgs speciella innovationslinje, linje 109, där Hamburger Hochbahn testar ny teknik i verklig linjetrafik. Erfarenheterna från linjen ska styra vilken väg Hochbahn kommer att välja när man från 2020 endast ska ha emissionsfria bussar i trafik.
Flera tillverkare är representerade på linje 109, bland dem Volvo och Mercedes-Benz. Innovationslinje 109 är en tio kilometer lång linje, från Hamburgs centrum och norrut.
– År 2019 kommer vi att bestämma oss för vilken teknik vi ska välja för framtiden, säger Günter Elste, styrelseordförande för Hochbahn.
De två batteribussar med bränsleceller som nu har satts in på linjen har en elmotor på 240 kW. Batterierna laddas i depå nattetid och laddningen ”fylls på” via bränsleceller när bussen är i trafik. Det gör att bussen inte behöver stanna för laddning under trafikdygnet. Räckvidden uppges till över 250 kilometer.
Ledbussarna tar 105 passagerare som kan färdas både utsläppsfritt och tyst.
Volvo deltar på linje 109 med både dieselelektriska hybridbussar och elhybridbussar med pluginteknik. Mercedes-Benz medverkar med bränslecellshybrider.
Sveriges Bussföretag arrangerar i höst en studieresa om eldriven busstrafik med besök i Göteborg och Hamburg. Deltagarna får där en unik möjlighet att lära sig allt om elbussar. Mer om studieresan och anmälan till denna finns här.
Lämna ett svar