Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

SL backar från sparbeting för bussentreprenörer

SL backar oväntat från sitt sparkrav på bussentreprenörerna på en kvarts miljard – åtminstone tills vidare. Foto: Ulo Maasing.

SL backar oväntat från sitt sparkrav på bussentreprenörerna på en kvarts miljard – åtminstone tills vidare. Foto: Ulo Maasing.

Storstockholms Lokaltrafik (SL), dvs trafikförvaltningen vid Stockholms läns landsting har oväntat backat från det sparbeting på 250 miljoner kronor som man tidigare lagt på de bussföretag som kör i SL-trafiken. Det skriver Dagens Nyheter.

Det var i vintras som SL gav bussentreprenörerna Arriva, Keolis och Nobina i uppdrag att i år banta trafik och andra kostnader för sammanlagt 250 miljoner kronor. Sedan dess har entreprenörerna arbetat intensivt med att leta efter sparmöjligheter: glesare trafik, indragna linjer men också åtgärder som minskad tvättning av bussarna och att sätta in mindre bussar istället för ledbussar på vissa linjer.

Sparpaketet – som har vållat en intensiv debatt i Stockholm – skulle börja gälla vid tidtabellsskiftet den 17 augusti. Men i början av maj, samma vecka som SL-chefen Anders Lindström fick problem i Hongkong, kom nya besked från SL, berättar en central källa för DN:  ”Beskedet var det blir inget”.

SL:s och trafikförvaltningens kommunikationschef Suss Forssman Tullberg säger till DN att man har gjort vissa besparingar på pendeltågstrafiken men att några andra nerskärningar just nu inte är aktuella.

Det innebär dock inte att nerskärningshotet är definitivt borta. Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons säger till DN att ”det viktigaste är inte snabba förändringar utan att vi får ordning på ekonomin på längre sikt”. Och han varnar också för att om landstingsmajoriteten säger nej till Alliansens förslag att höja priset på SL-kortet med en hundralapp kan större nerskärningar bli aktuella.

Landstingsfullmäktige i Stockholms län klubbar budgeten den 2 juni. Samma dag har även trafiknämnden i landstinget sammanträde.

Taggat som: , , , , ,

3 kommentarer »

  1. Vad innebär detta för Stockholms innerstadsbussar? På bilden är buss 43 som ska dras in nu i juni kommer det här beslutet ha någon effekt på den indragningen?

    • Omläggningen av linjenätet i Stockholms innerstad har inget samband med diskussionerna om sparbeting för bussoperatörerna.

  2. Jag tror att det enklaste och snabbaste sättet för SL att öka sina nettointäkter med några 100 miljoner årligen är att ta bort sms-biljetterna. Sms-biljetterna var jättebra när de kom. Nu finns olika typer av ”spontanbiljetter” att köpa lite här och där samtidigt som spontaniteten är borta i sms-biljetten då en registrering först krävs. Hur vanlig är fusk-appen? Jag sticket ut hakan och gissar att av 10 resenärer som visar sin sms-biljett på bussen i Stockholm är 7-8 falska.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)