Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Irizar kör elektriskt i London

Spanska Irizar visar sin eldrivna stadsbuss i2e på UITP-mässan. Under mässan blev det också offentligt att London ska få sina två första bussar av modellen. Foto: Ulo Maasing.

Spanska Irizar visar sin eldrivna stadsbuss i2e på UITP-mässan. Under mässan blev det också offentligt att London ska få sina två första bussar av modellen. Foto: Ulo Maasing.

I samband med UITP-mässan i Milano blev det offentligt att den spanska busstilverkaren Irizar ska leverera sina första elbussar till den brittiska marknaden. Det är den största bussoperatören i London, Go-Ahead, som ska köra två Irizar i2e elbussar i den brittiska huvudstaden från slutet av juli.

Interiören i den Irizar i2e som visas på UITP-mässan i Milano. Foto: Ulo Maasing.

Interiören i den Irizar i2e som visas på UITP-mässan i Milano. Foto: Ulo Maasing.

Bussarna ska trafikera två hårt belastade linjer i London, linje 507 mellan Waterloo Station och Victoria Station samt linje 521 mellan Waterloo Station och London Bridge Station.

Bussarna är av samma modell som redan rullar i bland annat Barcelona inom ramen för det stora, europeiska elbussprojektet ZeEUS men anpassade till London och vänstertrafik.

Irizar i2e är en tolvmeters låggolvsbuss med två dubbeldörrar och elmanövrerad rullstolsramp vid det bakre dörrparet.

Förarplatsen på Irizar i2e. Foto: Ulo Maasing.

Förarplatsen på Irizar i2e. Foto: Ulo Maasing.

Elmotorn med en effekt av 180kW drivs med kraft från batterier som kan lagra 282kWh vilket i typiska tuffa Londonförhållanden ger en räckvidd på 160 – 180 kilometer.

Vid trafik under mer normala förhållanden räknar Irizar med att räckvidden på en uppladdning ska vara 200 – 250 kilometer.

Sex timmars laddning ska ge 14 – 16 timmars körning i tät stadstrafik, försäkrar Irizar, som på mässan i Milano visar en i2e för högertrafik.

Så kommer Irizar i2e att se ut i London. Bild: Irizar.

Så kommer Irizar i2e att se ut i London. Bild: Irizar.

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, UITP Stockholm 2019

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)