
Scania visar i Milano sin stadsbuss Citywide i långentréutförande och med biodieselhybriddrift. Foto: Ulo Maasing.
Tvärt emot vad många tror har inte hybridbussar den bästa lönsamheten i tät innerstadstrafik utan i förortstrafik med högre hastigheter. Det framhöll Scanias Jonas Strömberg på ett av seminarierna på UITP-mässan i Milano på tisdagen. Strömberg är ansvarig för hållbara lösningar på Scania.
På mässan visar Scania en Citywide biodieselhybrid lågentrébuss som enligt företaget passar utmärkt för kombinerad stads- och förortstrafik med hastigheter upp till 100 kilometer i timmen.

Jonas Strömberg, Scania: Hybridbussar är lönsammare i snabb förortstrafik än i tät innerstadstrafik. Foto: Ulo Maasing.
Jonas Strömberg framhöll på seminariet att det är en utbredd missuppfattning att hybridbussar ger de största besparingarna i tät innerstadstrafik.
– Istället är besparingarna större i förortstrafik med högre hastigheter, framhöll han.
Enligt Scanias kalkyler blir en investering i en hybridbuss istället för en konventionell buss lönsam redan efter fem år i förotstrafik, medan motvarande tid i innerstadstrafik är två år längre. I kalkylen har man räknat in batteribyte under bussens livstid.

Lämna ett svar