
Hybridbussar har gått om gasbussar när det gäller alternativa drivlinor på den globala bussmarknaden. Foto: Ulo Maasing.
Efterfrågan på bussar med ny drivteknik har ökat kraftigt globalt de senaste åren. Bussar som drivs med alternativ energi, alltså annat än diesel, står nu för knappt sju procent av bussmarknaden i världen enligt en omfattande rapport från det tyska konsultföretaget SCI Verkehr. Skillnaderna är dock stora från land till land.
Hybridbussar har gått om gasbussar och är nu den vanligaste varianten av bussar som drivs med alternativ energi. På tredje plats kommer helelektriska bussar. I en ny rapport, ”Buses – Global Market Trends”, spår SCI Verkehr också att bussförsäljningen i världen kommer att öka med 2,1 procent om året till år 2020.
Det betyder att det i världen kommer att säljas mer än en halv miljon bussar år 2019.
Kina satsar stort på ny teknik, medan Västeuropa än så länge har halkat efter. På många håll i världen testas elbussar, men i Kina har dessa fått ett genombrott i stor skala. Över 90 procent av alla beställningar av elbussar under åren 2013 och 2014 kom från kinesiska operatörer. Enbart staden Hangzhou har beställt 2000 elbussar från BYD.
Naturgasbussar har fortfarande en viktig roll i USA och delar av Västeuropa, men under de senaste åren har Europa allt mer gått över till hybridbussar, inte minst tack vare stora order från operatörer i Storbritannien och Frankrike. I Tyskland har dieselbussar alltjämt en stark ställning, även vid nybeställningar.
I Östeuropa är efterfrågan på bussar med alternativa drivlinor alltjämt begränsad, men samtidigt växer bussmarknaden där starkt. Tillväxten där var 23 procent mellan åren 2012 och 2014. Det är den starkaste tillväxten i världen.
Även i Nordamerika har bussförsäljningen ökat kraftigt under samma tid. Där är det huvudsakligen förnyelsen av vagnparken för skolbussar som har bidragit till en 21-procentig ökning av bussförsäljningen.
Lämna ett svar