Biodrivmedlet HVO(Hydrerad vegetabilisk olja) som används av ett snabbt ökande antal bussföretag, kommer att fortsatt vara skattebefriat under 2016. Det framgår av en lagrådsremiss från regeringen. På Sveriges Bussföretag betraktar man det som en delseger och anser att regeringen har lyssnat på den kritik som Sveriges Bussföretag och många andra har fört fram mot föreslagna skattehöjningar på fossilfria drivmedel.
För ED95 och biogas gäller fortsatt skattebefrielse.
För RME ökar skattebefrielsen från 44 till 50 % på energiskatten. För RME som får ändrad skattebefrielse gällande energiskatten innebär det trots det en smärre skattehöjning från 1026kr/m3 till 1154kr/m3.
Det lagförslag som regeringen nu har skickat till lagrådet för granskning gäller alltså för 2016 och i väntan på det förslag till ny kvotpliktslag som regeringen räknar med att lägga fram i februari nästa och ska träda i kraft 2017.
Tidigare har regeringen aviserat en skattehöjning på fossilfria drivmedel som HVO och RME. Regeringen skyllde på att man tolkar ett besked från EU-kommissionen att den svenska beskattningen stred mot EUs statsstödsregler, då fossilfria drivmedel gynnades mer än fossila.
Beskedet möttes av omfattande protester, bland annat från Sveriges Bussföretag men också från andra branschorganisationer. Bland dessa fanns Svensk Kollektivtrafik. Man framhöll att en skattehöjning hotar att bryta övergången från fossila drivmedel till fossilfria. Idag är till exempel andelen fossilfria drivmedel i den upphandlade busstrafiken 85 procent och flera stora kommersiella linjetrafikföretag kör också sina bussar på fossilfria drivmedel.
Det förslag som nu skickats till lagrådet innebär att branschen har fått en tidsfrist när det gäller straffskatten på miljödrivmedel genom att regeringen skjuter fram skattehöjningen till 2017 istället för att genomföra den redan nästa år.
Sveriges Bussföretag lovar att fortsätta att arbeta mot en skattehöjning eftersom man anser att frågan har stor ekonomisk betydelse för många medlemsföretag och dessutom hotar övergången till en fossilfri transportsektor
Lämna ett svar