Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fortsatt svårt för kommersiell linjetrafik

Mikael Persson, Sveriges Bussföretag: Det är fortsatt svårt för kommersiell linjetrafik. Foto: Ulo Maasing.

Mikael Persson, Sveriges Bussföretag: Det är fortsatt svårt för kommersiell linjetrafik. Foto: Ulo Maasing.

Det går mycket trögt med etableringen av kommersiell linjetrafik. Ändå var ett av syftena med den kollektivtrafiklag som började gälla för drygt två och ett halvt år sedan att marknaden skulle öppnas så att bussföretag skulle kunna starta kommersiell linjetrafik. Men under nuvarande förhållanden kommer vi inte få se så mycket ny kommersiell linjetrafik i Sverige. Det konstaterar Sveriges Bussföretag i en ny rapportsom presenterades i Almedalen på onsdagen.

– Hindren är många och stora, konstaterade rapportens författare Mikael Persson från Sveriges Bussföretag under en busstur med politiker och fackfolk i Visby.

Det bekräftades av John Strand, vd för Merresor AB inom Transdev där bland annat Flygbussarna ingår. När den nya kollektivtrafiklagen kom etablerade företaget en snabb busslinje mellan Nacka och Kista i Storstockholm. Linjen kördes helt kommersiellt, men efter tre år la man ner trafiken.

– Vi förlorade en miljon om året på linjen, men tyckte ändå att vi ville hålla ut. Men vi möttes inte av något intresse från huvudmannen, SL.Det gick inte att åstadkoma något biljettsamarbete, vi fick inte tillgång till någon statistik från SL och vi nekades att vara med i SL:s reseplanerare, berättade John Strand.

– Men vi konstaterar att det är omöjligt att hävda sig mot trafik som till minst hälften är skattesubventionerad. Det blir inga fler sådana satsningar från oss. I sådana sammanhang kan koncessionsavtal passa.

John Strand, vd, Merresor: Vi möttes av totalt ointresse från SL för vår kommersiella linje Nacka – Kista. Foto: Ulo Maasing.

John Strand, vd, Merresor: Vi möttes av totalt ointresse från SL för vår kommersiella linje Nacka – Kista. Foto: Ulo Maasing.

Han framhöll att flera andra regionala kollektivtrafikmyndigheter har visat en mer positiv inställning till den kommersiella trafiken. Särskilt lyfte han fram Skånetrafiken som ett bra exempel.

Mikael Persson presenterade på bussturen en katalog över faktorer som hindrar bussföretag att starta främst lokal och regional kommersiell linjetrafik.

Det är myndigheternas sätt att hantera den allmänna trafikplikten, bussföretagens tillgång till offentligt offentligt ägda terminaler och bytespunkter och deras tillträde till offentligt ägda informationssystem på bytespunkter och hållplatser.

100 miljarder
Men hindren är fler än så: Det gäller också tillträdet till offentligt ägda regionala reseplanerare, tillträdet till offentligt ägda betalsystem och beskrivningen och acceptansen av kommersiell linjetrafik i de regionala trafikförsörjningsprogrammen.

– Det är en ganska svart bild av möjligheterna till kommersiell trafik som jag tecknar, sa Mikael Persson.

– Om den fick en chans skulle den kommersiella busstrafiken kunna bidra till ett ökat kollektivresande utan att kostnaderna för trafiken ökar för samhället. Om vi fortsätter som hittills fortsätter kostnaderna att öka med 6 – 8 procent varje år. Då kommer kostnaderna för den regionala kollektivtrafiken att vara uppe i drygt 100 miljarder kr per år när fördubblingsmålet nås.

– Även om rapporten till stora delar målar upp en dyster bild finns det också ljuspunkter. Ljuspunkter som vi gärna vill lyfta som goda exempel för fler att inspireras av. Trosabussens koncessionsavtal med kollektivtrafikmyndigheten i Sörmland är ett tydligt och bra sätt på hur trafik kan gå från upphandlad till rent kommersiell trafik successivt på ett sätt som skapar en tryggare miljö för både myndigheter och trafikföretag vilket gynnar resenärerna.

– Avtalet med Trosabussen har sparat ett antal miljoner åt kollektivtrafikmyndigheten i Södermanland, framhöll Mikael Persson.

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)