Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kontaktlösa Solaris i Berlin

Senare i sommar sätter Berlin fyra induktivt laddade bussar, Solaris Urbino Electric, i trafik på en av de centrala busslinjerna i staden. Foto: Solaris.

Senare i sommar sätter Berlin fyra induktivt laddade bussar, Solaris Urbino Electric, i trafik på en av de centrala busslinjerna i staden. Foto: Solaris.

Lokaltrafiken i Berlin, BVG, visade på onsdagen upp de första fyra elbussar som ska sättas i reguljär trafik i staden. Det är fyra  tolvmeters Solaris Urbino Electric som, vilket vi tidigare rapporterat, senare i sommar ska börja trafikera linje 204 i den tyska huvudstaden. Linjen går från Bahnhof Zoo nära Kurfürstendamm till pendeltågsstationen Südkreuz.

Bussarna laddas kontaktlöst vid ändstationerna med Bombardiers Primove-teknik. Batterierna i bussarna är på 90 kWh och laddningen tar bara några minuter vid laddstationerna som har en effekt på 200 kW.

Drivlinan kommer från Vossloh Kiepe och motorn har en effekt på 160 kW vilket ger bussarna en jämn och mjuk acceleration och en toppfart på 65 kilometer i timmen.

De fyra elbussarna innebär en minskning av utsläppen av koldioxid från busstrafiken på linjen med 260 ton om året. För att nå samma årliga effekt skulle man behöva elektrifiera omkring 250 personbilar i Berlin.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)