Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Volvos elbuss redo för serietillverkning

Volvo premiärvisar Volvo 7900 Electric på Busworld. Därmed är Volvos elbuss klar för serietillverkning. Foto: Ulo Maasing.

Volvo premiärvisar Volvo 7900 Electric på Busworld. Därmed är Volvos elbuss klar för serietillverkning. Foto: Ulo Maasing.

En av de stora nyheterna på årets upplaga av Busworld i Kortrijk är Volvos stadsbuss 7900 Electric. Det betyder att Volvo Bussar på mässan för första gången presenterar sin nya elbuss som normallång stadsbuss och redo för serietillverkning. Försäljningen startar nästa år, serieproduktionen år 2017. Volvo Bussars vd Håkan Agnevall avslöjar också att man håller på att utveckla en dubbeldäckad electric hybrid och berömmer regeringen.

Med 7900 Electric tar Volvo steget vidare från de konceptbussar som sedan i somras rullar på linje 55 i Göteborg.

Fakta 7900 Electric
• Ny, helt eldriven, tvåaxlig 12 meter lång stadsbuss med lågt golv och tre dörrar.
• 80 % lägre energiförbrukning än motsvarande dieselbuss.
• Tyst och avgasfri drift.
• Utrustad med elmotor och litiumjon-batterier.
• Batterierna laddas vid ändstationerna på tre till sex minuter.
• Snabbladdningskonceptet innebär att körsträckan är oberoende av batteristorlek.
• Kaross tillverkad enligt Volvos patenterade aluminiumkoncept.
• Ljus och luftig interiör.
• 85 passagerare.
• Ergonomiskt utformad förarplats med individuell justering av instrumentpanel/ratt.
• Volvos skivbromsar, Electronic Braking System (EBS), bromssamverkan, backstartshjälp med mera.

– Idag passerar vi ännu en viktig milstolpe i vårt arbete för framtidens hållbara transporter och en renare och tystare stadsmiljö. Vi kan nu erbjuda ett komplett produktprogram för  att skapa elektrifierade kollektivtrafiksystem, säger Håkan Agnevall, vd på Volvo Bussar.

Volvo 7900 Electric går tyst och avgasfritt och är cirka 80 procent energieffektivare än en konventionell dieselbuss.

Bussens litiumjon-batterier laddas dels genom att energin som uppstår när bussen motorbromsar tas tillvara, dels via elnätet på särskilda laddstationer vid ändhållplatserna.

En laddning via elnätet tar tre till sex minuter*. En minuts laddning räcker för fem till tio minuters körning. Bussen är konstruerad för linjer på mellan 10 och 20 km. Med snabbladdning vid ändhållplatser skapas system av elbussar vars körsträcka är oberonde av batteristorlek.

Den tvåaxliga, 12 meter långa bussen har kaross i aluminium, tre dörrar, lågt golv och en ljus och luftig interiör.

Ingen nattladdning
Volvo Bussar satsar stenhårt på så kallad opportunity charging, alltså snabbladdning vid ändhållplatser eller på andra utvalda hållplatser. Däremot tror man inte att framtiden ligger i lösningar med laddning i depå nattetid och batterier som klarar en hel dags körning.

– Ska man bygga ett system med elektrifierad busstrafik är det opportunity charging som gäller. Väljer man att satsa på nattladdning i depå krävs i princip en laddinfrastruktur för varje buss vilket är både utrymmeskrävande och dyrt. Vid opportunity charging kan många bussar dela på infrastukturen och kapaciteten i denna är strängt taget en ickefråga, säger Håkan Agnevall till bussmagasinet.se.

Volvo Bussars vd Håkan Agnevall. Foto: Ulo Maasing.

Volvo Bussars vd Håkan Agnevall. Foto: Ulo Maasing.

– Det handlar om att optimera systemen.

Man behöver inte heller alltid bygga en permanent laddinfrastruktur för opportunity charging. På Busworldmässan hade således Volvo en Electric Hybrid på utomhusutställningen. Bussen gjorde mängder med rundturer och laddades med en mobil laddstation. Mobila laddstationer kan ge elbussar en flexibilitet som man normalt inte tänker sig.

Håkan Agnevall avslöjar också att Volvo Bussar är i färd med att utveckla en dubbeldäckad electric hybrid. Utan att han bekräftar det är det lätt att dra slutsatsen att man därmed har siktet inställt på den stora brittiska marknaden för dubbeldäckare. Storbritannien är redan nu en stor marknad för Volvos elektrifierade bussar. Man har sålt ungefär 900 hybridbussar dit, varav 800 till London.

Det gör Storbritannien till Volvos största hybridbussmarknad. Företaget har också ett sedan länge etablerat samarbete med busstillverkarna Wrightbus och Alexander Dennis(ADL) på de brittiska öarna.

Dubbeldäckare
Håkan Agnevall avböjer att resonera kring om Volvo också avser att börja med helelktriska dubbeldäckare i Storbritannien. Men en sådan utveckling ligger nära till hands. I grunden är det ju ingen större skillnad på att tillverka elhybridbussar och helelektriska bussar. De kan också använda samma infrastruktur som man redan gör på linje 55 i Göteborg.

Agnevall framhåller dock att det inte enbart är i London som intresset för elektrifierade bussar är stort.

– Edinburgh ligger långt framme och är väldigt progressivt, säger han.

Han pekar också på att de brittiska och skotska regeringarna har drivit på utvecklingen mot en grön busstrafik genom en Green Bus Fund som har stöttat investeringar i gröna bussar. Samtidigt berömmer Håkan Agnevall den svenska regeringen för den nya premien för elbussar på totalt 350 miljoner kronor fram till år 2019. Han gläds också åt de stadsmiljövtal som kommuner och landsting nu kan ingå med staten.

Volvo Bussars vd Håkan Agnevall berömmer regeringen för stadsmiljöavtalen och elbusspremierna. Foto: Ulo Maasing

Volvo Bussars vd Håkan Agnevall berömmer regeringen för stadsmiljöavtalen och elbusspremierna. Foto: Ulo Maasing

– De båda initiativen från regeringen är viktiga. Stadsmiljöavtalen kan bland annat användas till investeringar i laddinfrastruktur för elbussar. Energiföretagen har dessutom en klar roll att spela för etableringen av elektromobiliteten, konstaterar Håkan Agnevall.

Vätgas
När det gäller bränslecellsdrift, det vill säga vätgasdrift, ställer sig Volvo Bussar skeptiskt avvaktande.

– Vätgas är ju ingen energikälla utan en energibärare som utvinns via elektrolys eller ångreformering, alltså genom att het vattenånga blandas med vanligen naturgas.

– Ett av problemen är att det inte är energieffektivt, i alla fall inte när det gäller busstrafik. För samma mängd el som krävs för att få vätgas till en buss kan man köra två elbussar. Dessutom krävs ny infrastruktur, säger Håkan Agnevall.

Han betonar också att Volvos satsning på elektromobilitet inte går ut på att all stadsbusstrafik ska vara helelektrisk.

– Beroende på trafikuppgift har såväl helelektriska bussar som hybridbussar och elhybridbussar givna roller. Däremot tror jag att dieseln helt kommer att försvinna ur stadstrafiken, säger Håkan Agnevall.

Han bedömer att några länder kommer att gå i spetsem för en elektrifiering i Europa: Storbritannien, Skandinavien, Spanien och Frankriken. Tyskland, däremot, anser han, har hamnat på efterkälken.Utanför Europa sker mycket i Sydamerika och Kina.

Politiker
För att inte utvecklingen ska bromsas upp anser Håkan Agnevall att det är viktigt att politiker och andra beslutsfattare bestämmer sig för att satsa på elektromobilitet.

– Det är viktigt för att hantera miljöutmaningarna, men också för stadsplaneringen. El öppnar möjligheter till inomhushållplatser och en förtätning av staden. Och en elektrifiering bidrar till höjda fastighetsvärden.

När Volvo nu lanserar Volvo 7900 Electric kommer man i första hand att marknadsföra bussen som komplett, nyckelfärdig lösning inklusive finansiering, fordonsservice och underhåll av batterier. Även laddinfrastruktur ingår i erbjudandet genom Volvos samarbete med Siemens och ABB. Tillsammans med lokala partners kan Volvo Bussar tillhandahålla verkstadstjänster. Inställning av hastighet och andra parametrar för körning inom definierade områden  (Zone Management), depåtjänster och trafikledning offereras separat.

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Busworld, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)