Förarlösa bussar är på gång i allt fler länder i världen. Tidigare i år testades en förarlös buss i Helsingforsförorten Vanda och nästa år kan det bli aktuellt med ett pilotprojekt i Norge. Bakom försöken står Easymile, ägd av franska Robosoft Technologies samt biltillverkaren Ligier Group som också ska ha två bussar i trafik i Kalifornien, USA, nästa sommar.
Det handlar om en liten buss, EZ10 Den autonoma bussen har kapacitet för upp till tolv passagerare. och finns redan eller har testats i flera andra länder: Frankrike, Italien, Spanien och Schweiz.
Hittills har bussarna använts för speciella trafikuppgifter som att skjutsa människor runt i en stor nöjespark eller mellan en stor parkeringsplats och en strand.
Nu är Easymile på jakt efter partners Norge och har redan funnit en sådan, IT-företaget Acando, skriver norska Teknisk Ukeblad.
EZ10 är en liten minibuss vars batteri på 19 kWh ska klara upp till 14 timmars daglig körning. Normal hastighet är 25 kilometer i timmen.
På bussens front och bak, liksom på sidorna, finns laser- och kamerabaserade sensorer med en räkvidd på upp till 40 meter som håller koll på fordonets omgivningar. Dessutom använder sig bussen av GPS.
Bussen kan använda sig av det vanliga vägnätet utan att några investeringar i ny infrastruktur behöver göras. Även om kapaciteten är blygsamma tolv passagerare kan man med hög turtäthet ändå transportera många passagerare på en linje. Tänkbara användningsområden skulle idag kunna vara att transportera passagerare mellan terminaler på en flygplats liksom mellan flygterminaler och stora flygplatsparkeringar.
Andra tänkbara användingsområden kan vara att fungera som matarbussar till kollektivtrafikknutpunkter eller vid stora shoppingcentra.
Här är en video om EZ10 från Lausanne:
[youtube=https://www.youtube.com/watch?v=fljDBL76yDY]
Den här månaden ska en utvecklad version av EZ10, döpt till WEpod, sättas i trafik mellan två städer i den holländska provinsen Gelderland, Wageningen och Ede. Till en början ska fordonen inte köras under svåra förhållanden som uselt väder, i rusningstrafik eller i mörker. Men trafiken kommer att gå på det vanliga vägnätet.
WEpod ska vara lite mer som individuell kollektivtrafik. Resorna ska kunna bokas via en särskild app så att resenären kan komma från dörr till dörr. Fordonen själva ska automatiskt planera sina resor.
Här är en video om WEpod:
[youtube=https://www.youtube.com/watch?v=q0VkzOtxgDI]
Lämna ett svar