Prioritera bussen i samhällsplaneringen, manar två företrädare för Sveriges Bussföretag politiker och samhällsplanerare. Mikael Nilsson, ordförande i Föreningen Skånes Bussföretag och Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag, skriver i en debattartikel i Lokaltidningen Malmö att fördelen med att prioritera bussen jämfört med andra alternativ är att man får kostnadseffektiva satsningar på kollektivtrafik som dessutom kan genomföras snabbt.
– Med hjälp av en bra planerad infrastruktur och prioritet för bussen visar vi tydligt på en fungerande kollektivtrafiks många fördelar. Prioriterad busstrafik är ett verktyg för att skapa attraktiva och hållbara samhällen. skriver de båda och lyfter fram Skånetrafikens och Malmö stads satsning på Malmöexpressen som ett bra exempel.
Nilsson och Grönlund framhåller också att det runt om i världen finns en rad goda exempel på städer som satsar på prioriterad busstrafik för att ge sina medborgare en kollektivtrafik av hög klass. Cambridges guided busway och Busway i Nantes, Frankrike är bara två sådana exempel.
– Med relativt enkla satsningar som dedikerade busskörfält, signalprioriteringar samt anpassningar av vägar och rondeller kan bussens genomsnittshastighet öka.
– Detta innebär en ökad turtäthet och kortare restid, vilket ökar kollektivtrafikens attraktivitet. Dessutom medför dessa satsningar lägre driftskostnader och mindre miljöpåverkan genom att antalet fordon kan minska, skriv er de båda bussbranschföreträdarna.
De pekar på att det i Malmö finns flera lokala exempel på busstrafikstråk som med relativt enkla åtgärder skulle kunna ge en helt annan upplevelse för resenären.
Lämna ett svar