Den framtida BRT-linjen i Karlstad, Karlstadsstråket, kommer att köras med elbussar. Det uppger projektledaren för stråket, Robert Sahlberg, i en kommentar till att Karlstads kommun på torsdagen beviljades 70 miljoner kronor i statligt stöd i regeringens satsning på stadsmiljöavtal för att utveckla och testa framtidens kollektivtrafik vilket vi tidigare har rapporterat om. Pengarna får användas till infrastruktur, däremot inte till drift av trafik eller inköp av fordon.
I Karlstad har kollektivresandet ökat med ca 70% de senaste 10 åren.
– Karlstad växer som aldrig förr och 2015 gav stadsbyggnadsnämnden bygglov till över 1000 nya bostäder. Med det här projektet knyter vi ihop Karlstads tillväxt på ett hållbart sätt, säger Peter Kullgren (KD), ordförande i stadsbyggnadsnämnden.
Stråket ska utgå från Karlstad C och integrerar därmed stadstrafiken i arbetet med resecentrum vid Karlstad C, där all kollektivtrafik kopplas samman.
Stråket är tänkt att prioriteras i trafiken delvis med egna körbanor och delvis med signaler. Det här är en viktig satsning för att ge Karlstadsborna möjlighet resa enklare, oftare och mer miljövänligt samtidigt som vi får en mer attraktiv stadsmiljö.
– Man kan sammanfatta det här projektet som ett stadsutvecklingsprojekt med kollektivtrafiken som verktyg. Det finns kopplingar till många olika utredningar och projekt längs sträckan och arbetet sker i nära samverkan främst med teknik- och fastighetsförvaltningen, men även med miljöförvaltningen och kommunledningskontoret, säger Ingrid Näsström, stadsbyggnadsdirektör.
Planen är att kollektivtrafiken i stråket körs med högkapacitetselbussar, vilket ger en utsläppsfri, tyst kollektivtrafik som smälter in i stadsmiljön och skapar nya exploateringsmöjligheter.
– Vi ser stora fördelar med att köra elbussar som tydligt prioriteras i trafikmiljön. Förutom de uppenbara miljövinsterna blir det också en mer kostnadseffektiv produktion. El som drivmedel är nästan sju gånger billigare än dagens biogas. Vi kommer även att kunna körasnabbare, pålitligare tidtabeller med tätare turer då bussarna inte fastnar i biltrafiken, säger Robert Sahlberg, projektledare.
Projektet kommer även att lägga stort fokus på hållplatsmiljöerna, där det exempelvis skulle vara möjligt att skapa uppvärmda inomhusmiljöer med tillgång till information och service. Företag med innovativa tjänster och produkter riktade till kollektivtrafikresenärer kommer få möjlighet att testa dessa i en verklig miljö.
Arbetet med det nya stråket börjar i den norra delen under 2016 och kommer vara klart tidigast 2018.
Lämna ett svar