Samtidigt som upphandlare av kollektivtrafik inte sällan bestämmer vilken teknik och vilka drivmedel som ska användas är det si och så med kunskaperna om effektiv energianvändning. Det finns alltså ett behov av mer kunskap om energieffektivisering inom kollektivtrafiken. Olika system prövas, men praktiskt genomförande och informationsspridning sker långsamt till olika aktörer inom kollektivtrafiken.
Därför har forskargruppen Samot (The Service and Market Oriented Transport Research Group vid Karlstads universitet) fått i uppdrag av Energimyndigheten att bilda ett innovationskluster för att samordna och sprida kunskap.
– Det finns kunskapsbrister hos olika aktörer när det gäller frågor om betydelsen av energi och energieffektivisering för att utveckla mobilitet i svenska städer. I storstäderna prövas i dag olika system för att öka resandet och minska miljöpåverkan, men spridning av resultat och kunskaper sker långsamt. Det saknas riktigt bra kanaler för det.
– Ett innovationskluster ska bidra till att koordinera och sprida kunskap samt engagera berörda aktörer, bland annat kollektivtrafikoperatörerna, säger Margareta Friman, professor och ledare för projektet.
Innovationsklustret i Kartlstad ska samla ett antal aktörer inom svensk kollektivtrafik och forskare vid Karlstads universitet. Syftet är att höja kunskapen genom att samordna och utbyta erfarenheter. Kunskapsutbytet väntas på sikt generera nya idéer för energieffektiva transporter som kan bidra till en hållbar stadsutveckling.
Projektet pågår till och med år 2017 och har fått 1,5 miljoner från Energimyndigheten.
Lämna ett svar