Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Protestaktion ska ge Nobina mer pengar

Bussresenärer på Södertörn planerar blipprotest.

Bussresenärer på Södertörn planerar blipprotest.

Busspendlare på Södertörn söder om Stockholm planerar en annorlunda aktion för att protestera mot de nerdragningar i busstrafiken på Södrtörn som operatören Nobina planerar, skriver Dagens Nyheter. Många, både pendlare och kommunpolitiker, är upprörda över att Nobina vill dra in en rad direktbussar in till Stockholm och tvinga resenärer att byta till pendeltåget. ”Blippa för bussen” har man kallat aktionen, som är raka motsatsen till olika plankningsaktioner.

På eftermiddagen den 14 maj ska demonstranterna samlas och genomföra en aktion som består i att de gör mycket korta bussresor. Demonstranterna ska samlas vid Nynäshamns station och i Haninge centrum, men bara åka en hållplats och sedan ta en annan buss tillbaka. Vid varje påstigning ska de blippa sitt SL-kort.

Med demonstrationen vill man visa att det system för ersättning till operatören som Trafikförvaltningen i landstinget har (VBP = Verifierad Betalande Påstigande) gör att det lönar sig för bussföretaget med korta resor. Långa linjer blir däremot olönsamma eftersom även en full buss endast har ett begränsat antal påstigande som istället väljer att kanske resa flera mil.

– Syftet är att göra onödiga resor under en hel timme. Under den här timmen vill vi uppmärksamma hur pengarna rinner i väg till Nobina, när de egentligen borde läggas på att rädda direktbussarna så att vi kan åka till jobbet. Det är ersättningssystemet som gör bussarna olönsamma, säger Mikael Persson till DN.

Han är initiativtagare till Blippa för bussen och liberal kommunpolitiker i Nynäshamn. Bland annat mobiliserar man nu via facebook för att få så många som möjligt att ta bussen en kort sträcka den 14 maj.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)