
I mars i fjol startade trafiken med elhybridbussar på linje 73 i Stockholm. Det blev möjligt bland annat genom ett nära samarbete mellan SL/landstinget och den operatör som kör trafiken. Men regeringsförslaget innebär att den regionala kollektivtrafikmyndigheten måste köpa bussar i framtiden, heter det i kritiken mot förslaget. Foto: Ulo Maasing.
Regeringens förslag till en ny elbusspremie får stark kritik från Stockholms läns landsting. Landstinget menar att förslaget missgynnar kollektivtrafiken i Stockholm som man menar redan idag ligger långt framme när det gäller elbussar. Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons är besk i sin kritik av regeringsförslaget. SL svarar för drygt hälften av landets kollektivtrafik.
– Regeringens förslag till elbusspremie verkar vara hopsnickrad av någon som inte satt sin fot i den moderna kollektivtrafiken, än mindre i en storstad som Stockholm. Blir förslaget verklighet missgynnas vi som i dag ligger långt framme med elbussar på plats i trafiken. Därtill måste vi börja köpa in egna bussar till miljardbelopp för att ta del av premien, istället för att som i dag säkerställa bra, moderna och miljövänliga bussar via våra avtal med operatörerna. Det här får man göra om, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons.
Landstinget i Stockholms län skjuter in sig på fyra punkter i sin kritik av hur regeringsförslaget är utformat.
Man pekar bland annat på linje 73 i Stockholm som sedan mars i fjol trafikeras med elhybridbussar. Det var, framhåller landstinget, ett initiativ som blev möjligt bland annat genom ett nära samarbete mellan SL/landstinget och den operatör som kör trafiken, i det här fallet Keolis.
– Staten vill istället för denna typ av samverkan för att få på plats ny teknik införa en mängd olika regleringar som väcker fler frågor än de ger svar för framtida elbusstrafik, anser landstinget i sitt remissvar på förslaget till elbusspremie.
Landstinget är också starkt kritiskt till att premien endast ska tillfalla avtal som är ingångna efter den 31 dec 2015. Man menar att det leder till att möjligheten att utnyttja premien därmed blir synnerligen begränsad för SL och landstinget, då ett stor antal upphandlingar som genomförts de senaste åren inte omfattas. Bara två av totalt tolv bussområden i Storstockholm kan bli aktuella för elbusspremien. Bland annat blir Stockholms innerstad med sina cirka 300 bussar inte aktuell för elbussar via premien förrän tidigast 2021 eller så sent som 2025, då nya upphandlingar/avtal planeras.
Man vänder sig också mot regeringsförslaget att premien ska gå till regionala kollektivtrafikmyndigheter och inte till operatörerna. Det minskar enligt landstinget ncitamenten för alla de företag som kan utveckla ny teknik minskar.
– SL liksom de flesta moderna upphandlare av busstrafik äger inte sina fordon, utan säkerställer bussar, deras underhåll, teknik, miljökrav och så vidare via krav i trafikupphandlingarna, framhåller man från landstinget i Stockholms läns landsting.
Den fjärde tunga punkten i kritiken mot förslaget skjuter in sig på att regeringen vill att det ska vara körsträckan som avgör om en elbuss av så kallat laddhybridslag ska få klassificeras som elbuss och få ta del av premien (70 procent av körsträckan ska köras på el enligt förslaget).
– Den som någon gång satt sin fot i Stockholmstrafiken vet att tiden, snarare än sträckan är det avgörande (låg genomsnittshastighet, många stopp och många resenärer). Ett exempel är just linje 73 där bussarna laddar vid ändhållplatserna, och som går på eldrift 40 procent av sträckan, men 70 procent av tiden. Som regeringens förslag är utformat skulle en buss kunna stå på tomgång och släppa ut avgaser utan att körsträckan påverkas, skriver landstinget.
Lämna ett svar