
Håkan Agnevall, vd, Volvo Bussar: När man kombinerar BRT med elektromobilitet öppnas spännande möjligheter. Foto: Ulo Maasing.
Inställningen till BRT, Bus Rapid Transit (”superbussar”) blir stegvis allt mer positiv i Sverige.Det märktes tydligt på det seminarium om BRT som Bil Sweden arrangerade i Almedalen på måndagen. Där pekade också Volvo Bussars vd Håkan Agnevall på att elektrifiering av busstrafiken i kombination med BRT kan öppna helt nya möjligheter för busstrafiken.
Agnevall tog i Almedalen upp samma resonemang som Volvos vice vd Håkan Karlsson nyligen förde vid en pressworkshop i Frankfurt och som vi tidigare har rapporterat om: möjligheter till att skapa ”busståg”.
De stora lastbils- och busstillverkarna arbetar alla med att utveckla platooning eller plutonkörning där flera fordon kör i kolonn med korta avstånd sinsemellan. det är endast det främsta fordonet som i praktiken körs. De andra är bemannade, men följer automatiskt exakt ledarfordonet.
Hittills har man börja testa tekniken i verklig trafik med lastbilar och i våras körde ”plutoner” från de olik tillverkarna från flera platser i Europa till Rotterdam.
Men på seminariet i Almedalen pekade Agnevall på möjligheter om tekniken ernjuder för bussar i BRT-system. Bussarna är trådlöst sammankopplade längs en stor del av linjen, men förgrenar sig sedan till olika destinationer i linjens ändar.
På en direkt fråga från bussmagasinet om Volvo utvecklar sådana lösningar svarade Agnevall leende ”inga kommentarer”. Men att bussarna kommer att bli allt mer automatiserade var han övertygad om.
– Vi ser flera steg i utvecklingen. Först kan mn räkna med automatisk körning inne på depåområdena. I ett nästa steg kommer bussar som kör på helt reserverade vägar eller körfält, som BRT, att komma. Därefter kommer autonoma bussar i vanlig trafik och där är platooning väldigt intressant. Men dit är det ännu en ganska lång väg.
– Helt klart öppnar BRT i kombination med elektromobilitet väldigt spännande lösningar för fram tiden, sa Håkan Agnevall.
Teres Lindberg, socialdemokratisk riksdagsledamot, slog fast att det politiska intresset för BRT-lösningar i Sverige idag är ett helt annat än för bara några år sedan.
– Ta bara Sverigeförhandlingen. Först var den helt inriktad på spårlösningar, men nu har man träffat en överenskommelse om två linjer med Helsingborgsexpressen, en BRT-liknande busstrafik i Helsingborg.
– När förbifarten planerades i Stockholm fanns inte bussen överhuvud taget med i diskussionen. När man nu diskuterar en ostlig motsvarighet, Österleden, är diskussionen väldigt inriktad på att leden ska trafikeras av BRT-linjer. BRT kan till och med vara ett sätt att öppna de politiska låsningarna kring leden, menade Teres Lindberg.
Lämna ett svar