Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Volvo i startgroparna för busståg i kommande transportrevolution

Håkan Karlsson, vice vd, Volvo: Vi kommer att få trådlöst hoppkopplade busståg. Foto: Ulo Maasing.

Håkan Karlsson, vice vd, Volvo: Vi kommer att få trådlöst hoppkopplade busståg. Foto: Ulo Maasing.

Volvo ligger i startgroparna för att utveckla ”busståg” för stadstrafik. Det avslöjade Volvo Bussars tidigare vd Håkan Karlsson, nu vice vd för Volvo, för bussmagasinet.se i samband med ett stort presseminarium i Frankfurt innan midsommarhelgen. ”Busstågen” bygger på en avancerad utveckling av den teknik som Europas stora lastbilstillverkare just nu arbetar med och som kallas platooning. På mötet stod det klart att uppkopplade fordon och ny, digital teknik kommer att sätta sin prägel på den stora IAA-mässan i Hannover i september.

Omking 200 journalister från hela världen deltog i det stora presseminariet som hölls inför IAA-mässan, världens största nyttofordonsmässa. En rad av de tyngsta topparna bland europeiska buss- och lastbilstillverkare var på plats i Frankfurt denna bastuvarma dag.

Förutom Volvos Håkan Karlsson fanns där Hartmut Schick, vd för Daimler Buses (Mercedes-Benz, Setra), Andreas Renschler, vd för Volkswagen Truck & Bus (ägare till Scania och MAN), Wolfgang Bernhard, chef för Daimler Trucks & Buses och Scaniachefen Henrik Henriksson med flera.

Nästan alla talare på seminariet framhöll att tre faktorer kommer att prägla framtiden när det gäller tunga fordon: uppkoppling, automatisering/självkörande fordon och elektrifiering.

 

Andreas Renscheler, vd vör Volkswagen Truck & Bus: Vi står inför en revolution. Foto:Ulo Maasing.

Andreas Renscheler, vd vör Volkswagen Truck & Bus: Vi står inför en revolution. Foto:Ulo Maasing.

Revolution
– Det handlar inte om utveckling, evolution. Vi talar om en revolution i en mer än hundraårig industri. Det är en revolution som kommer att påverka arbetet för alla inblandade, sa Andreas Renschler från Volklswagen Truck & Bus.

Scaniachefen Henrik Henriksson: Nyckelorden är uppkoppling, elektrifiering och autonoma fordon. Foto: Ulo Maasing.

Scaniachefen Henrik Henriksson: Nyckelorden är uppkoppling, elektrifiering och autonoma fordon. Foto: Ulo Maasing.

– Transportbranschen kommer att förändras i grunden och det gäller hela branschen, inte bara fordonstillverkarna. Nyckelorden är uppkoppling, elektrifiering och autonoma fordon, slog Scaniachefen Henrik Henriksson fast.

Uppkopplade fordon och det som kallas för sakernas internet (Internet of things) kommer att för första gången prägla IAA-mässan, ungefär som elbussar gjorde för fyra år sedan. Mässan är därmed inte bara ett forum för buss- och lastbilstillverkarna att presentera sina senaste produkter. Den är dessutom en trendmätare som visar vad som är på väg att ske i snabb takt, både när det gäller bussar och lastbilar: uppkopplade fordon som i grunden kommer att förändra hela transportbranschen.

– Idag finns det 500 000 uppkopplade fordon på vägarna i Europa och det kommer till 50 000 varje månad, berättade Volvos Håkan Karlsson.

Trådlös kommunikation
I våras deltog alla stora europeiska lastbilstillverkare i European Truck Platooning Challenge. På initiativ av det holländska EU-ordförandeskapet körde lastbilar från tillverkarna tätt efter varandra, samtidigt som de kommunicerade med varandra trådlöst. Alla bilar hade en förare, men det var bara i den främsta bilen som föraren körde. De andra förarna kunde när som helst ingripa, men i övrigt övervakade de bara körningen.

När lastbilar kan köra på rad tätt efter varandra i en platoon minskar fordonens bränsleförbrukning tack vare att luftmotståndet blir mindre. Luftmotståndet står för upp till 25 procent att en lastbils totala bränsleförbrukning, och ju närmare varandra bilarna kör, desto större blir bränslebesparingspotentialen. Trådlös teknologi gör det möjligt för lastbilarna att köra med bara någon sekunds mellanrum. De följer varandras hastighet och inbromsningar automatiskt. Reaktionstiden för inbromsning blir i princip noll.

– I stadstrafik är platooning en mycket intressant lösning med ett flertal tolvmetersbussar i ett ”tåg”.

– I framtiden kommer tekniken till och med att kunna användas på bussar i stadstrafik. Men först måste systemen utvecklas en hel del. Det krävs avancerade övervakningssystem. Vi kan ju inte ha bussar som kör på fotgängare eller som krockar, sa Håkan Karlsson som aviserade att ”vi om några år kommer att få se försök på området”.

På en fråga från bussmagasinet.se om en precisering av när det kunde ske förklarade han med ett brett leende att ”Volvo ligger i startgroparna”.

– Det kommer att göra det möjligt med helt nya trafiklösningar där bussen inte kommer att ha några problem att erbjuda en större kapacitet än spårväg.

Det finns nämligen ingen teknisk begränsning för hur många bussar som trådlöst kan kopplas samman till ”busståg” där bussarna kör mycket tätt sammankopplade. Längre ut från centrum kan bussarna efterhand lämna tåget och  köra olika vägar, ungefär som ett träd förgrenar sig. Det gör att resenärerna slipper byten och att matarlinjer till spårtrafik blir överflödiga. Busslinjerna matar i praktiken sig själva.

– Att fordonen är uppkopplade är en förutsättning för en ökad automatisering och en gradvis övergång till autonoma, självkörande fordon. Det krävs att tekniken utvecklas. Men också att lagstiftningen anpassas. Då finns stora stora trafiksäkerhetsvinster att göra. En ny rapport visar att autonoma fordon kan minska trafikolyckor med lastbilar med omkring 90 procent, sa Wolfgang Bernhard, chef för Daimler Trucks & Buses.

Stöd från staten krävs
Håkan Karlsson tog också upp elektrifieringen av busstrafiken och bekräftade att Volvos tidsplan håller. Nästa år kommer företaget att ha helelektriska bussar i serieproduktion.

– Vi tror starkt på elektromobilitet. Elbussarna på linje 55 i Göteborg presterar extremt väl och vi börjar nu se hur stadsplaneringen börjar förändras tack vare elbussarnas möjligheter. Stadsplaneringen omdefinieras när Göteborg byggs ut. Man börjar tänka i banor som att köra in med bussarna i köpcentra.

– Men för att den nya teknologin ska få ett verkligt genombrott krävs stöd från staten och ett samarbete mellan olika intressenter. Det är också extremt viktigt att vi fordonstillverkare arbetar tillsammans med en standardisering. Våra kunder vill ha möjlighet att välja bussar från olika tillverkare, framhöll Håkan Karlsson.

Hartmut Schick, vd för Daimler Buses: Det råder ingen tvekan om att framtidens stadstrafik kommer att vara elektrisk. Foto: Ulo Maasing.

Hartmut Schick, vd för Daimler Buses: Det råder ingen tvekan om att framtidens stadstrafik kommer att vara elektrisk. Foto: Ulo Maasing.

Hartmut Schick, chef för Daimler Buses, framhöll att stadsbussarna de kommande åren kommer att gå igenom stora förändringar. 2018 kommer Daimler att lansera sin första serietillverkade elbuss.

– Batterikostnaderna sjunker dramatiskt, samtidigt som batterierna blir avsevärt energitätare. I framtiden kan det göra att man inte längre behöver en omfattande laddinfrastruktur utan klarar sig på en laddning om dagen, sa Schick.

Även han tog upp behovet av politiskt stöd för den tekniska utvecklingen.

– Det är nödvändigt för att göra en storskalig produktion av elbussar möjlig. Det handlar inte bara om stöd för olika busskoncept utan också att stötta olika koncept för elektromobilitet. De kan vara telematik, olika operatörslösningar och finansieringsmodeller. Men det råder ingen tvekan om att framtidens stadstrafik kommer att vara elektrisk.

– Det är också skälet till att vi inom Daimler Buses nyligen etablerade en särskild avdelning för mobilitetslösningar. Där arbetar femton personer nu uteslutande med frågor som gäller mobilitet. De vidareutvecklar affärsmodeller och het nya koncept för vår bussverksamhet, förklarade Hartmut Schick.

Däremot ville han inte avslöja något närmare om hur Daimler anser att framtidens stadsbuss ska vara. Det kommer istället att ske vid ett arrangemang i Amsterdam den 18 juli. Bussmagasinet kommer att vara på plats och rapportera.

IAA-mässan i Hannover äger rum den 22 – 29 september.

Taggat som: , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)