Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

MalmöExpressen kör över sundet

MalmöExpressen körde över sundet för att danska politiker skulle få kolla in BRT. Foto: Ulo Maasing.

MalmöExpressen körde över sundet för att danska politiker skulle få kolla in BRT. Foto: Ulo Maasing.

MalmöExpressen körde på onsdagen för första gången över Öresund och i Köpenhamn. Det är trafikhuvudmannen i Köpenhamnsområdet, Movia, och Ålborgs kommun som har bett Nobina att ta över en av sina 24-metersbussar från Malmö till Köpenhamn så att man kan visa upp för politiker hur en BRT-lösning fungerar i praktiken. Malmö är den enda staden i Norden med en BRT-lösning, eller i alla fall en trafik som kommer nära BRT i utformning.

Nobina kör sedan 2014 MalmöExpressen, Skånes största stadsbusslinje, på uppdrag av Skånetrafiken och i samarbete med Malmö stad.  BRT-konceptet (Bus Rapid Transit) bygger bland annat på egna körfält för buss, singnalprioriterade korsningar och påstigning i alla dörrar för  snabbare stopp vid hållplatsen. Dessutom är bussarna 24 meter långa dubbelledbussar, vilket ökar kapaciteten.

MalmöExpressen i Köpenhamn. Foto: Nobina.

MalmöExpressen i Köpenhamn. Foto: Nobina.

I Malmö har konceptet blivit något av en succé och lett till ett ökat resande tack vare bland annat kortare restid. Dessutom har luftkvalitén förbättrats samt bullernivån sänkts. De goda resultaten gör att intresset för BRT är stort, både i Sverige och utomlands.

Ett exempel är Danmark, där Movia och Ålborg kommun på onsdagen har bjudit in danska politiker till att uppleva en BRT-resa på riktigt mitt i Köpenhamn. Resan görs ombord på en av gashybridbussarna som till vardags trafikerar Malmö.

Movia och Ålborg kommun pekar på flera utmaningar för att Danmark ska kunna implementera BRT-lösningar. En är att det idag inte är möjligt att köra med 24 meter långa bussar, som i Sverige, utan gränsen är 18,75 meter.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)