Europas hittills största flotta av helt elektriska bussar började på fredagen trafikera Londons gator när 51 tolvmeters enplansbussar sattes i trafik i den brittiska huvudstaden. Bussarna är byggda i Storbritannien i ett samarbete mellan kinesiska BYD och brittiska Alexander Dennis (ADL).
De 51 bussarna kommer att trafikera två linjer i centrala London, 507 och 521, som båda körs av operatören Go-Ahead på uppdrag av Transport for London. Nästan samtliga bussar stationeras i samma depå. Ordern på de 51 elbussarna, BYD ADL Enviro200EV, kom efter en treårig testperiod med två elbussar från BYD på samma linjer. Testerna visade att bussarna klarade 16-timmarspass utan att behöva laddas under tiden.
Karosserna är tillverkade i ADL:s fabrik i Falkirk, Skottland.
Till Go-Aheads depå i Waterloo i södra London har BYD levererat 43 laddstationer som klarar att ladda 46 bussar. Ytterligare fem laddstationer har etablerats i en annan, närbelägen depå där fem av bussarna är stationerade.
Bussarna har en kapacitet på 90 passagerare, varav 21 sittande. Förutom energin från laddningen i depån återvinner bussarna bromsenergin.
– De två första helt elektriska busslinjerna i Londons centrum är ytterligare ett steg mot att avskaffa konventionella dieselbussar på våra gator. De kommer att ha en stor betydelse för att förbättra luftkvaliteten och placera oss som en verkligt ledande stad i världen när det gäller att använda fordonsteknik med ultralåga emissioner, sa Londons borgmästare Sadiq Khan i samband med den stora elbusspremiären.
– Bussarna ger våra resenärer bättre luftkvalitet och bättre resor med mindre buller och vibrationer än konventionella bussar, framhöll Leon Daniels, chef för yttrafiken vid Transport for London.
Lämna ett svar