Setra lanserar nu ytterligare en lågentrébuss på den svenska marknaden. I fjol lanserade Setra sina första lågentrébussar i form av Setra S 416 LE business i MultiClassserien. Den kompletteras nu med ytterligare en modell, Setra S 418 LE business, Setras längsta och rymligaste lågentrébuss någonsin. Officiell svensk premiär äger rum på Persontrafik 2016 i Göteborg i oktober.
I Sverige är Setra, som ingår i Daimler Buses, mest känt för sina turistbussar, även om man också har haft linjebussar på programmet. Lågentrébussar har tidigare saknats i sortimentet, men 2015 etablerade sig Setra även inom detta segment.
Först ut var Setra S 416 LE business och nu är det alltså dags för seriens senaste tillskott, Setra S 418 LE business. Den är inte bara företagets längsta lågentrébuss, den är också den rymligaste bussen i serien. Den rymmer upp till 57 sittplatser, rullstolsplats och ett antal ståplatser på sina 14,64 meter.
Bussen passar för såväl skoltrafik som linjetrafik och visas i EvoBus monter under Persontrafik 2016 på Svenska Mässan i Göteborg, 18-20 oktober. Besökarna kan även ta en virtuell provtur i en LE business i stadsmiljö med hjälp av avancerad VR-teknik.
– Det känns väldigt bra att vi nu kan bryta ny mark inom tidigare outforskade områden. Med lågentrébussarna är vårt sortiment mer komplett och Setra kan nu ta upp kampen på allvar med konkurrenterna inom detta område.
– Marknaden har eftersökt den här typen av bussar från Setra under lång tid, så det är inte konstigt att vår första lågentrébuss, Setra S 416 LE business, redan har tagit Europa med storm. Nu hoppas vi på samma effekt på den svenska marknaden genom lanseringen av Setra S 418 LE business, säger Anna Johansson, försäljningschef på EvoBus Sverige.
Varför bygger man lågentre bussar fortfarande? Konceptet borde ju vars begravet för längesedan. Dom passar inte i stan och inte i landsbygd. Vad ska man ha dom till? Låggolv i stadstrafik och normalhöjd på landsbygd. Lågentre är ett misslyckande som en kompromiss på någonting.