
Står mer än den går. Vätgasbussarna i Oslo är nästan aldrig ute i trafiken, men har kostat 150 miljoner sedan 2013. Foto: Ruter.
År 2013 satte Ruter, huvudman för kollektivtrafiken i Oslo och Akershus, fem bränslecellsbussar i trafik. Bussarna körs av operatören Unibuss. Körs är dock knappast rätt ord. Problemen med bussarna har varit enorma. Det senaste året har bussarna knappt kört något alls i linjetrafik och just nu är samtliga fem vätgasbussar i Oslo ur trafik, rapporterar det norska radio- och TV-bolaget NRK.
Tre av bussarna har dessutom stått i ett helt år efter att ha skadats när vätgastankarna skulle fykllas på. Felet berodde på ett oljeläckage i en komporessor på tankstationen för vätgas. Olyckan inträffade i september i fjol och bussarna har skickats på långvariga reparationer till tillverkaren Van Hool i Belgien.
Hittills har de fem bussarna och tankstationen kostat Oslo och Akershus fylken drygt 150 miljoner norska kronor (ca 155 miljoner SEK), men till ungefär hälften av kostnaderna har man fått stöd från två EU-projekt. Driftskostnaderna för var och en av bussarna är 2 – 3 miljoner NOK mer om året än för en konventionell buss.
Nu håller EU-stödet på att avvecklas och om försöket ska fortsätta ytterligare tre år måste Oslo och Akershus fylken skjuta till ytterligare 39 miljoner kronor för perioden. Allt tyder på att man kommer att få pengarna – endast ett parti motsätter sig det.
– Det här är inte ett driftsprojekt utan ett utvecklingsprojekt. Målet är att ta reda på vad som behövs för att bränslecellsbussar ska bli driftssäkra i framtiden. Jag anser att det här har varit ett lyckat projekt, säger Solveig Schytz(V), ordförande för Samferdselutvalget (ungefär trafiklandstingsråd) i Akershus till NRK.
Lämna ett svar