Efter de drastiska nerskärningarna i busstrafiken i Storstockholm förra hösten sker i vinter en viss återhämtning. Men återhämtningen är begränsad – den handlar om drygt 100 avgångar sammanlagt på busslinjerna i Stockholms län. Totalt 78 busslinjer får ökad trafik, men ungefär hälften så många, 35 linjer, många får minskad trafik eller läggs ner vid tidtabellsskiftet den 11 december.
Fjolårets nerskärningar gällde 99 busslinjer och minskade SL:s kostnader med 100 miljoner kronor – och möttes på många håll av starka protester. Bakgrunden var att kostnaderna för SL-trafiken hade rusat i höjden samt att den borgerliga majoriteten i Stockholms läns landsting inte fick igenom sitt förslag på att höja priset på SL-kortet.
Men nu har alliansen och MP kommit överens om en stegvis höjning av priset på SL-kortet.
– Vårt arbete med att säkerställa ordning och reda i ekonomin har gett resultat, och vi har nu möjlighet att brett förstärka busstrafiken runt om i hela Stockholms län, säger trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M).
– Socialdemokraterna ryckte bort en halv miljard från kollektivtrafiken förra året, vilket fick mycket negativa konsekvenser för länets bussresenärer. Med vårt arbete att få en ekonomi i balans har vi nu säkerställt att trafiken kan förstärkas. Det innebär inte att allt blir som förr. Förutom förstärkningar av busstrafiken görs en kapacitetshöjning av trafiken på Gröna linjen med införande av långa tåg på söndagar och förstärkning av pendeltågstrafiken på Nynäsbanan.
Förändringarna ska klubbas av trafiknämnden i Stockholms läns landsting den 25 oktober.
Lämna ett svar