Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dyster bild av kommersiell trafik: fem år och nästan inget har hänt

Trosabussen mellan LInjeholmen i Stockholm och Trosa är alltjämt ett av ytterst få exempel på marknadsöppning, trots att fem år har gått med dennya kollektivtrafklagen. Foto: Ulo Maasing.

Trosabussen mellan Liljeholmen i Stockholm och Trosa är alltjämt ett av ytterst få exempel på marknadsöppning, trots att fem år har gått med den nya kollektivtrafklagen. Foto: Ulo Maasing.

”Det är en dyster bild av möjligheterna för kommersiell trafik som målas upp i denna rapporten om hur den kommersiella linjetrafiken har utvecklats”. Det säger Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag med anledning av att organisationen på onsdagen presenterade sin årliga rapport om hur den kommersiella linjetrafiken med buss har utvecklats, alltså den busstrafik som körs utan offentliga subventioner.

Nästan fem år har gått sedan den nya kollektivtrafiklagen började gälla. Men rapporten visar alla hinder finns kvar som motarbetar etableringen av kommersiell linjetrafik.Men det räcker inte med det. Rapporten slår fast att hindren inte minskar utan snarare ökar. Inget händer när det gäller den  marknadsöppning som var en av avsikterna med kollektivtrafiklagen.

Mikael Persson, Sveriges Bussföretag, har gjort huvudarbetet med rapporten. Foto: Ulo Maasing.

Mikael Persson, Sveriges Bussföretag, har gjort huvudarbetet med rapporten. Foto: Ulo Maasing.

Kollektivtrafikbranschen  har tidigare arbetat fram en gemensam vägledning som kom förra våren. Där rekommenderas regionerna att ta fram en marknadsanalys när man uppdaterar sina trafikförsörjningsprogram. Det struntar regionerna och kollektivtrafikmyndigheterna i. Sveriges Bussföretag har inte hittat ett enda exempel på en sådan analys.

– Nästan alla regioner ser den kommersiella trafiken som något ”katten släpat in” och har alla möjliga ursäkter för att inte följa den nya branschgemensamma vägledningen om Trafikförsörjningsprogram5 och avsnitten om marknadsanalys och möjligheterna för kommersiell linjetrafik, heter det i rapporten.

– Det finns stora hinder för kommersiell linjetrafik inom alla delområden: beslut om trafikplikt, tillträde till offentligt ägda terminaler och bytespunkter, tillträde till offentligt ägda informationssystem på bytespunkter och hållplatser, tillträde till offentligt ägda regionala reseplanerare, tillträde till offentligt ägda betalsystem och beskrivningen och acceptansen av kommersiell linjetrafik i trafikförsörjningsprogrammen.

Anna Grönlund, branschchef och vice vd på Sveriges Bussföretag: "Det är bekymmersamt att en trafik som skulle kunna ge landets kollektivtrafikresenärer ett ökat utbud inte tas tillvara". Foto: Ulo Maasing.

Anna Grönlund, branschchef och vice vd på Sveriges Bussföretag: ”Det är bekymmersamt att en trafik som skulle kunna ge landets kollektivtrafikresenärer ett ökat utbud inte tas tillvara”. Foto: Ulo Maasing.

Allt är dock inte nattsvart, enligt rapporten. Som positiva tecken lyfter man bland annat fram Trosabussen som idag körs på helt kommersiella villkor. Annat som är positivt är den diskussion om marknadsanalys som uppkom när Region Gävleborg höll samråd inför kommande trafikförsörjningsprogram  liksom Region Västra Götalands ambitioner i arbetet med att ge kommersiell trafik tillgång till terminaler och hållplatser.

Men helhetsintrycket är att det under de fem åren med den nya kollektivtrafiklagen ”har hänt väldigt lite i många regioner, jämfört med den verklighet som tidigare fanns inom ramen för det offentliga monopolet”.

– Det är bekymmersamt att en trafik som skulle kunna ge landets kollektivtrafikresenärer ett ökat utbud inte tas tillvara av de myndigheter som har till uppgift att se till hela den samlade kollektivtrafiken, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd för Sveriges Bussföretag.

Här kan du ladda ner hela rapporten.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)