Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretagen vill ha ändrad elbusspremie

Sveriges Bussföretag vill att elbusspremien ändras. Idag kan den bara sökas av kollektivtrafikmyndigheter och kommuner. Men EU öppnar för att stöd kan utgå till alla lågemissionsbussar i upphandlad trafik. Foto: Ulo Maasing.

Sveriges Bussföretag vill att elbusspremien ändras. Idag kan den bara sökas av kollektivtrafikmyndigheter och kommuner. Men EU öppnar för att stöd kan utgå till alla lågemissionsbussar i upphandlad trafik. Foto: Ulo Maasing.

Den statliga elbusspremien bör ändras. Det skriver Sveriges Bussföretag i ett brev till regeringen. Idag kan bara kommuner och regionala kollektivtrafikmyndigheter ansöka om elbusspremien, men bussföretagen vill att även privata och kommunala operatörer ska få söka för den upphandlade trafik de kör.

I brevet till statsråden Karolina Skog(MP), Ibrahim Baylan(S) och Isabella Lövin(MP) konstaterar Sveriges Bussföretag att departementet anser att EU:s statsstödsregler hindrar att premien riktas till enskilda företag för inköp av elbussar.

Men så är det inte, framhåller bussföretagen. Man pekar på att EU-kommissionen nyligen har godkänt att Portugal ger statligt stöd på 85 procent till investeringar i lågemissionsbussar och infrastruktur för tankning eller laddning. Stödet kan sökas av alla bussföretag, oavsett om de är privat eller offentligt ägda.  Den enda  förutsättningen för ett sådant statligt stöd är att bussföretaget i fråga har ett avtal med en offentlig beställare.

– Det betyder att den nuvarande förordningen om elbusspremie kan ändras så att även privata och kommunala bussföretag som kör trafik som den regionala kollektivtrafikmyndigheten har upphandlat kan söka premien under den tid avtalet löper. En sådan ändring av förordningen skulle dessutom påskynda en omställning till en fossilfri fordonsflotta när det gäller kollektivtrafiken, skriver Sveriges Bussföretag.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)