Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

EU-grönt för statsstöd till miljöbussar

EU:s konkurrenskommissionär Margrethe Vestager. Foto: EU-kommissionen.

EU:s konkurrenskommissionär Margrethe Vestager. Foto: EU-kommissionen.

EU-kommissionen har gett klartecken till statligt stöd på 85 procent för investeringar lågemissionsbussar och infrastruktur för tankning eller laddning av dessa. Det är Portugal som har fått en sådan begäran godkänd, men i praktiken innebär EU-kommissionens klartecken att andra EU-länder kan ge lika stora statsbidrag. De bidrag som kommissionen godkänner är betydligt generösare än de svenska stadsmiljöavtalen, där vissa satsningar på infrastruktur kan ges bidrag på upp till 50 procent.

Det var i juni som Portugal anmälde att man ville ge bidrag på ungefär 600 miljoner kronor för att ersätta äldre bussar med konventionell teknik med nya lågemissionsbussar och tillhörande tank- eller laddinfrastruktur och därmed minska klimatutsläppen.

Kommissionen konstaterade att lågemissionsbussarna i Portugal var relativt få, främst beroende på att de krävde stora investeringar jämfört med konventionella bussar. Som en konsekvens av detta har privata operatörer varit ovilliga att investera i nödvändig infrastruktur vilket i sin tur har bromsat övergången till lågemissionsbussar.

Det stöd som EU-kommissionen nu har godkänt är teknikneutralt och gäller såväl gasbussar eom el-och hybridbussar och bränslecellsbussar.

Den portugisiska regeringen avser att ge statsbidrag på 85 procent. Resten av kostnaden ska täckas av bussoperatören.

– Den här åtgärden kommer att förbättra luftkvaliteten i Portugal och är i linje med Europas mål att minska utsläppen. Det bidrar till en övergång till grönare kollektivtrafik i stadsområden utan att snedvrida konkurrensen, säger Margrethe Vestager, EU:s konkurrenskommissionär.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)