Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Inget besked från ministern om kommersiell trafik

Infrastrukturminister Anna Johansson(S): "Vi funderar". Foto: Ulo Maasing.

Infrastrukturminister Anna Johansson(S): “Vi funderar”. Foto: Ulo Maasing.

”Vi får se”. Så skulle man kunna sammanfatta det svar som infrastrukturminister Anna Johansson(S) ger på en riksdagsfråga om den kommersiella linjetrafiken med buss. I samband med att den nya kollektivtrafiklagen började gälla för snart fem år sedan öppnades möjligheterna för operatörer att fritt etablera  kommersiell linjetrafik. Men föga har hänt.

Det var Lotta Finstorp(M) som nyligen frågade infrastrukturministern om hon tänkte ta några initiativ för att underlätta för den kommersiella busstrafiken så att resenärernas valfrihet ökar. Lotta Finstorp ställde sin fråga mot bakgrund av att Sveriges Bussföretag härom veckan presenterade sin årliga rapport om utvecklingen inom den kommersiella linjetrafiken med buss, alltså den linjetrafik som körs utan stöd av skattemedel.

Rapporten visar att det fortfarande, fem år efter det att den nya kollektivtrafiklagen började gälla, finns stora hinder för den kommersiella linjetrafiken med buss. Många företag möter således problem med att hämta och lämna resenärer vid offentliga terminaler och bytespunkter, att synas i olika reseplanerare och att sälja sina biljetter i de olika regionala betalsystemen.

Infrastrukturministerns svar lovar dock ingen förbättring för den kommersiella trafiken. Hon konstaterar att kollektivtrafiklagen inte i detalj reglerar tillgången till infrastruktur för alla kollektivtrafikföretag. Däremot gäller konkurrenslagstiftningens generella regler som Konkurrensverket ska övervaka att de följs.

Det mest konkreta som Anna Johansson har att säga är att hänvisa till regeringens budgetproposition från i våras om att det efter beslut om en ny kollektivtrafikförordning i EU finns behov av att se över den svenska kollektivtrafiklagen.

– Inom ramen för den översynen är det också viktigt att analysera vilka effekter den kollektivtrafiklag som trädde i kraft 2012 haft för resenärer och för samhällets kollektivtrafikplanering samt för kostnader avseende detta. Detta arbete bereds för närvarande inom regeringskansliet.

Eller, enklare uttryckt: ”Vi funderar på frågan. Sedan får vi se.”

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)