Den 11 december byter kollektivtrafiken i stora delar av Europa tidtabell. Men i den holländska staden Eindhoven innebär dagen också att man sätter i trafik Europas största flotta av eldrivna ledbussar. Då rullar 43 batteridrivna ledbussar att rulla ut på de tyngsta busslinjerna i Eindhoven. Därmed kan man med fog säga att Eindhoven har Europas största flotta av nollutsläppsbussar i kollektivtrafiken.
London har visserligen till dags dato 51 elbussar i trafik, men det är normalstora stadsbussar, inte 18-meters ledbussar. Kapacitetsmässigt är därför satsningen i Eindhoven större.
Det är den internationella transportjätten Transdev, som genom sitt holländska dotterbolag, kör trafiken i Eindhoven.
En av utmaningarna för företaget har varit att få en tillräcklig räckvidd på bussarna som ska gå i trafik från tidigt på morgonen till sent på kvällen. Det har man löst genom en kombination av snabbladdning via pantograf och ett särskilt system för att rotera bussarna i trafiksystemet. När en buss närmar sig tom ”tank” går den in i depå där den laddas full från en av 43 laddstationer där. Även avlösningarna för förarna sker i depån. När en ny förare tar över bussen är den därför alltid fulladdad.
– Det här är ett viktigt steg mot hållbar busstrafik och en glimt av kollektivtrafikens framtid, säger Bart Schmeink, vd för Transdev Holland.
De 43 elbussar som sätts i trafik i Eindhoven nästa vecka har en design som gör att de ska se häftigare ut än vanliga bussar. Tillverkaren VDL har gett dem ett utseende som är tänkt för BRT-system (BRT = Bus Rapid Transit, ibland kallat superbussar). Meningen är att systemet ska likna en spårväg med turtäthet och trafik på riktigt tunga linjer som till Eindhovens flygplats och stadens tekniska universitet.
De 43 bussarna är också bara början och innebär att drygt en femtedel av stadens bussar kommer att vara elektriska. Målet för Eindhoven är att år 2020 ha enbart elbussar i trafik.
– Naturligtvis skulle vi kunna vänta och se den tekniska utvecklingen
an. Men man kan inte införa nollemissionsbussar utan att satsa, sa Bart Schmeink tidigare i år till Sveriges Bussföretags och Bil Swedens tidning eBuss.
Lämna ett svar