Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bättre samordning krävs vid trafikstörningar

Det är nödvändigt mwed förbättrad samordning vid trafikstörningar, konstaterar forskare vid Malmö Högskola. Foto: Ulo Maasing.

Det är nödvändigt mwed förbättrad samordning vid trafikstörningar, konstaterar forskare vid Malmö Högskola. Foto: Ulo Maasing.

Att de som reser med kollektivtrafiken är missnöjda med informationen vid trafikstörningar har år efter år bekräftats i Svensk Kollektivtrafiks årliga kollektivtrafikbarometer. Nu presenterar två forskare vid Malmö högskola, Åse Jevinger och Jan Persson, en rad förslag på förbättringar som kan förbättra för resenärerna. I ett forskningsprojekt vid K2, Sveriges nationella centrum för forskning och utbildning om kollektivtrafik, har de studerat problemet.

Deras studie bygger på intervjuer med företrädare för Trafikverket, en taxioperatör, Skånetrafiken, Nobina och Arriva.

Forskarna konstaterar att mycket av kommunikationen mellan operatörerna fortfarande går via telefon, samtidigt som trafikledningen sker hos flera aktörer med system som inte talar med varandra. Det gör att informationen går långsammare och att information inte alltid går fram. Vid störningar i järnvägstrafiken håller tågföretagen ett telefonmöte efter 15 minuter, men bussföretagen kopplas inte in, inte heller taxi.

Det leder till att buss- och taxioperatörerna inte snabbt kan komplettera tågtrafiken och inhyrd ersättningstrafik med buss. Resenärerna får ofta ingen information förrän aktörerna är helt säkra på vad man ska göra.

– Det gör att resenären inte har en aning och inte kan överväga egna beslut om att komma vidare, säger i en nyhetsartikel på Malmö högskolas hemsida.

Forskarna konstaterar att olika information kan komma från displayer, appar, tågpersonal och högtalare vid stationerna, eftersom olika aktörer är ansvariga för uppdateringen av dessa.

De båda forskarna föreslår en gemensam trafikledning, samordnad information och mer beslutsrätt till resenärerna.

– Det stora är att få till en gemensam informationskälla om läget. Men man skulle också behöva samla in mer information från resenärerna själva om var de befinner sig och vart de ska resa. Den här typen av information kan sedan användas av aktörerna för att förbättra störningshanteringen. Dessutom kan man öka möjligheterna för resenärerna att kunna ta egna initiativ när trafikstörningen inträffar, säger Åse Jevinger.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)