Det finns positiva inslag, men på andra punkter har Transportstyrelsen hamnat snett. Det säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd i Sveriges Bussföretag när det gäller Transportstyrelsens förslag till förändringar i sanktionssystemet för brott mot kör- och vilotidsreglerna och som vi tidigare rapporterat om.
Transportstyrelsen föreslår bland annat att böterna, sanktionsavgifterna, vid smärre förseelser ska halveras, men samtidigt höjas kraftigt vid allvarligare överträdelser. Det kan exempelvis vara att företaget inte sparar uppgifter från förarkort och färdskrivare.
Det sammanlagda sanktionsbeloppet vid en företagskontroll är idag maximalt tio procent av ett företags årsomsättning men högst 200 000 kronor. Transportstyrelsen föreslår ett maxbelopp på en procent av årsomsättningen och ett takbelopp på 800 000 kronor.
Men ett företag ska kunna befrias från avgift när det ”är oskäligt” att ta ut en sådan. Det kan bli aktuellt om överträdelsen är av mindre betydelse i kontrollhänseende eller obetydlig med hänsyn till syftet med den bestämmelse som man har överträtt.
Anna Grönlund, branschchef och vice vd på Sveriges Bussföretag, finner både plus och minus i Transportstyrelsens förslag:
– Vi har efterfrågat en ökad flexibilitet och ett bättre verklighetsanpassat system och tillsyn. Det förslag som främst skulle kunna bidra till ökad flexibilitet är förändringen som Transportstyrelsen föreslår i befrielsebestämmelsen. Det blir upp till bevis för Transportstyrelsen att visa på ett ändrat beteende vid företagskontroller, säger hon och fortsätter:
– Differentiering av sanktionsavgifterna är bra. När det gäller höjningen av takbeloppet till 800 000 har myndigheten hamnat snett. De har gjort en felaktig bedömning i den frågan.
– Sammantaget är förslagen väldigt försiktiga. Jag och flera branschföreträdare hade sett fram emot radikalare förslag för att förändra dagens svenska tillsyn. Både myndigheten själv och de flesta bussföretagare beskriver dagens system som både fyrkantigt och byråkratiskt.
Lämna ett svar