
Håkan Agnevall, vd för Volvo Bussar: elskatten för elbussar är både orättvis och utvecklingshämmande. Foto: Ulo Maasing.
Gör som i Tyskland och Frankrike och inför en modern elskatt som inte diskriminerar elbussar. Det skriver Håkan Agnevall, vd för Volvo Bussar, i en debattartikel i Svenska Dagbladet på midsommardagen. Där beklagar han att finansminister Magdalena Andersson(S) nyligen i en riksdagsdebatt förklarade att hon inte ville ta bort elskatten för elbussar, samtidigt som man låter spårbunden kollektivtrafik slippa elskatten.
– Klimathotet, kostnads- och energiåtgången, samt bullret måste tas på allvar. Det finns en mängd fördelar med att öka förekomsten av elbussar i stadsmiljö, skriver Håkan Agnevall och fortsätter:
– Elbussar är dessutom inte bara energieffektiva och miljövänliga, de ger också en tystare kollektivtrafik. Bullerfrågan har kommit att bli allt viktigare i takt med att städer förtätas och nya bostäder byggs.
Istället, konstaterar Håkan Agnevall, lutar sig regeringen mot ett EU-direktiv som EU-kommissionen själv har sagt är föråldrat.
– I väntan på att direktivet ska uppdateras tillåts därför medlemsstaterna att införa skatteundantag för elbussar och laddhybrider. Frankrike har i likhet med Tyskland redan agerat. Det hinder som regeringen hänvisat till finns alltså inte längre.
Håkan Agnevall hävdar att det är starkt hämmande för ny, fossilfri teknik att det inte råder lika villkor. Visserligen är den elbusspremie som regeringen införde i fjol ett steg i rätt riktning, men helt otillräckligt.
– Lika villkor måste införas, nuvarande beskattning snedvrider konkurrensen och bromsar introduktionen av miljövänliga, energi- och kostnadseffektiva, samt bullerfria elbussar i kollektivtrafiken, skriver Agnevall i SvD.
Lämna ett svar