När hundratals nya bussar som kör fossilfritt på måndagen rullade ut i Kalmar län var det inte bara den största omställningen av svensk busstrafik på länge. Många av bussarna körs dessutom på ett tioårigt, totalt serviceavtal där operatören betalar ett fast pris för finansiering, drift och underhåll.
109 av de nya bussarna i KLT:s trafik har levererats av Scania. Det är 95 biogasbussar och 14 bussar som drivs med HVO, hydrerad vegetabilisk olja.
Tre Scaniaåterförsäljare har varit engagerade i storaffären: Be-Ge Lastbilar Oskarshamn, Atteviks Kalmar och Engströms Lastbilar i Västervik. Christer Engemoen, som har koordinerat och varit ansvarig för Scanias del i affären, framhåller särskilt samarbetet med Be-Ge Lastbilar som omfattar ett helhetsavtal med Flexbuss om flera tjänster.
– Flexbuss har köpt ett totalt serviceavtal på tio år med fasta kostnader för drift och underhåll, inklusive finansiering från Scania Finans, säger han.
Den officiella trafikstarten skedde den 21 augusti i hela Kalmar län. Under två år har Christer Engemoen och hans kollegor förberett övertagandet. Med tre återförsäljare och fyra kunder med olika förutsättningar och avtal är det mycket som måste synkas och klicka i projektet. Detta berörer tusen förare och femhundra nya fordon.
KLT har haft stora krav på alla nya bussar med hjärtstartare, WiFi ombord, USB-kontakter, barnstolar, handikapplyftar, infosystem och så vidare.
Christer Engemoen tror att upphandlingen kommer att ha stor betydelse för framtida upphandlingar och busstrafiken i Sverige.
– Vi har dragit väldigt många lärdomar inför andra upphandlingar. Det här är början på en ny era, säger han.
Lämna ett svar