Bussförare som tvingas köra med både täckjacka och täckbyxor på och riskerar att drabbas av ohälsa i flera former. Arbetsmiljöverket riktar hård kritik mot det kommunägda bussbolaget i Luleå, Luleå Lokaltrafik (LLT). I april gjorde myndigheten en inspektion på företaget sedan skyddsombudet vänt sig dit därför att förarna tvingades köra med utkylda bussar.
Enligt skyddsombudet lämnades förra året omkring 300 felrapporter in som alla avsåg dåligt fungerande värme i bussarna. I mars slog skyddsombudet larm, vilket ledde till en inspektion av Arbetsmiljöverket.
Denna visade att utkylda bussar gick i trafik på grund av bristande underhåll av värmesystemet. Det berodde i sin tur på hög arbetsbelastning och ont om personal i LLT:s verkstad. Även stolsvärme i förarstolen saknades i en del bussar.
De kalla bussarna utgör både en hälsorisk för förarna och en trafiksäkerhetsrisk, menar verket.
Arbetsmiljöverket konstaterar också att LLT saknar rutiner för regelbundna undersökningar av bussarnas värmesystem. Dessutom kontrolleras inte värmesystemets funktion alltid efter en felanmälan. Förarna känner inte till hur värmesystemen fungerar för varje busstyp och saknar dessutom instruktioner.
Enligt skyddsombudet är problemet inte nytt, men LLT har inte åtgärdat det.
Nu kräver Arbetsmiljöverket omedelbara åtgärder. I annat fall måste LLT betala 25 000 kronor i vite varje gång en buss utan fungerande värme går ut i trafik.
För Norrländska Socialdemokraten, NSD, bekräftar LLT:s verkstadschef Torbjörn Niemi att problemet inte är nytt, men att företaget nu håller på att byta ut de sämsta bussarna.
– Problemet beror på att vi har haft så pass många gamla bussar i drift. Vi har fått 15 nya sedan i våras. De är ännu inte testade i kyla, men de har ersatt 15 av de riktigt dåliga bussarna, säger han till NSD.
Dessutom är ytterligare tio nya bussar på väg.
Han konstaterar också att det är svårt att rekrytera kvalificerade tekniker.
LLT lovar Arbetsmiljöverket att se till att temperaturen i bussarna är minst 5 grader vid förarplatsen och att tillluften från defrostermunstycket uppgår till minst 10 grader när körningen startar.
Lämna ett svar