Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Konsumentverket kollar bussföretag

Konsumentverket planerar att under hösten kontrollera bussföretagens passagerarvillkor. Foto: Ulo Maasing.

Konsumentverket planerar att under hösten kontrollera bussföretagens passagerarvillkor. Foto: Ulo Maasing.

Konsumentverket kommer under hösten att systematiskt kontrollera hur trafikföretagens passagerarvillkor ser ut och om de följer lagen. Bakgrunden är att myndigheten anser att trafikföretagens passagerarvillkor har stora brister, skriver Sveriges Bussföretags nyhetsbrev Buss-Info.  

Vid årsskiftet trädde nya regler för passagerarrättigheter vid bussresor i kraft. Reglerna gäller resor över 250 kilometer. Den första april förra året i fjol trädde en ny lag om kollektivtrafikresenärers rättigheter i kraft. Under försommaren i år anklagade Konsumentverket länstrafikbolag, bussföretag och tågoperatörer för att mörka om resenärers rättigheter.

För upphandlad trafik är det upphandlaren/trafikhuvudmannen som har ansvaret för villkoren. Men beroende på hur avtalet är utformat kan  de lägga ansvaret på bussföretaget/operatören. Reglerna har fått hård kritik från bland annat branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik.

För all kommersiell linjetrafik och en del turist- och beställningstrafik på sträckor över 250 kilometer gäller regler som Sveriges Bussföretag har tagit fram i samarbete med Konsumentverket.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)