Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Klart för Toyota att sälja bränslecellsbussar

Toyotas bränslecellsdrivna stadsbuss Sora.

Den japanska fordonstillverkaren Toyotas vätgasdrivna elbuss Sora har blivit typgod­känd i Japan. Därmed kan bussen nu också börja säljas kommersiellt. Under de närmaste två åren räknar Toyota med över 100 Sora-bussar ska sättas in i reguljär trafik i Tokyo-området, i god tid till OS och Paralympics 2020

Stadsbussen Sora drivs av elmotorer som får sin energi från vätgasdrivna bränsleceller. Därmed släpper den varken ut CO2, kväveoxider eller partiklar under drift. Det enda utsläppet när den körs är ren vattenånga. Eftersom bussen helt saknar förbränningsmotor och endast drivs med elmotorer är den både mycket tyst och helt vibrationsfri. Drivlinan är en utveckling av den som används i Toyotas vätgasdrivna elbil Mirai.

Bussen är drygt 10,5 meter lång och har plats för 78 passagerare, varav 22 sittande. Interiören är flexibel. Golvet är t ex mycket lågt för att ge enkelt insteg och stolarna är fällbara. Förankringsöglor i golvet ger extra trygghet för rullstols­burna och/eller barnvagnar.

Både den inre och den yttre säkerhetsnivån är hög. Bland annat har bussen åtta video­kameror, som hjälper föraren att upptäcka fotgängare och cyklister. Föraren varnas också med både ljud och bild. Automatik gör dessutom att bussen bromsas in och accelereras mjukt vid hållplatserna.

I händelse av stora elavbrott kan bussen även fungera som reservkraftverk till elnätet, och kan då leverera upp till 9 kW, med en total kapacitet på 235 kWh.

Fakta om Toyota Sora:
Längd/bredd/höjd (mm): 10 525 / 2 490 / 3 350
Antal passagerare: 78 (22 sittande och 56 stående)
Bränslecell, effekt: Solid polymerelektrolyt
Elmotorer: 2 st asynkrona växelströmsmotorer à 113 kW (154 hk)
Vätgastankar: 10 st (70 MPa) à 60 liter
Driftbatteri: Nickelmetallhydrid

Taggat som: , , , , , ,

1 kommentar »

  1. Den viktigaste informationen saknas, kan den laddas? I så fall kan man ju driva den mycket mer miljövänligt och ekonomiskt än om man driver den på vätgas.
    Men med vätgas som en backup vid oförutsedda händelser.

    Räckviddsförlängd laddhybridelbuss. 😛

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)