Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Siemens laddar i Köpenhamn – unikt avtal öppnar för storskalig elbussatsning

Siemens och trafikhuvudmannen Movia har skrivit ett unikt ramavtal som öppnar för en storskalig satsning på elbussar i Köpenhamn och på Själland. Siemens ska etablera laddstationer i upp till 45 kommuner och två regioner.

Det blir Siemens som ska leverera laddstationer till elbussar i Köpenhamnsregionen och övriga Själland. Trafikhuvudmannen där, Movia, och Siemens har tecknat ett ramavtal som enligt Movia ska säkra användning av elbussar i stor skala. Från Movia framhåller man också att avtalet med Siemens ska ge bussoperatörer en säkerhet i att infrastrukturen för elbussar är på plats. Det ska göra det mer attraktivt för operatörerna att lägga anbud med elbussar i Movias upphandlingar.

Siemens ska under de kommande tre åren svara för att etablera laddstationer med tillhörande infrastruktur i totalt 45 kommuner om dessa önskar det. Avtalet mellan Movia och Siemens kan förlängas ett åt i taget, upp till fem gånger.

Movia framhåller att avtalet innebär att kommunerna på Själland samt regionen får bättre möjligheter att välja elbussar till gagn för miljön och en grön omställning när busstrafiken upphandlas. Avtalet bidrar samtidigt till att kommunernas och regionens mål om en fossilfri busstrafik år 2030 kan nås.

Avtalet säkrar också att Movia kan erbjuda operatörerna ett enhetligt koncept för laddning från den mest konkurrenskraftiga leverantören av laddstationer till framtida elbussar. Totalt fick Movia in tre anbud som man säger alla var av mycket hög kvalitet. Siemens vann genom att lägga det ekonomiskt mest fördelaktiga budet. Totalt väntas ramavtalet vara värt cirka 100 miljoner danska kronor (cirka 138 miljoner SEK).

Movia är bland de första trafikhuvudmännen i Europa som tecknar ett ramavtal om etablering av laddinfrastruktur för elbussar i stadsmiljö.

Redan tidigare har Köpenhamns och Fredriksbergs kommuner anslutit sig till det nya avtalet. De första busslinjer som kommer att dra nytta av ramavtalet väntas bli två linjer i Köpenhamn: linje 18 samt linje 2A som ska börja trafikeras med 18-meters elektriska ledbussar i slutet av nästa år.

– Med avtalet med Siemens har vi banat väg för elbussar på hela Själland. Det ökar tempot i den gröna omställningen av busstrafiken. Det är mycket glädjande, säger Kirsten Jensen, styrelseordförande för Movia.

Avtalet med Siemens innebär bland annat att Siemens ska stå för leverans och montering av laddstationerna som har en pantograf som sänks ner mot busstaket. Siemens ska också svara för underhåll samt elförsörjning under avtalsperioden, likaså för service.

Även om ramavtalet löper på tre år med möjlig förlängning under 5 x 1 år löper de enskilda avtalen om laddstationerna separat i upp till tolv år och följer bussoperatörernas trafikavtal.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)