Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bred satsning på geofencing ska ge säkrare och smartare städer

Redan 2014 introducerade Volvo geofencing på stadsbussar. Efter terrordådet i Stockholm i april förra året har nu regeringen tagit initiativ till ett stort geofencingprojekt för säkrare och smartare städer. Foto: Ulo Maasing.

När Volvo i slutet av förra veckan presenterade sin nya generation turistbussar lyfte man bland säkerhetssatsningarna också fram vad Volvo kallar för Safety Zones, säkerhetszoner, som är en ny, uppkopplad tjänst och där bussföretaget kan ställa in en högsta tillåten hastighet för vilken vägsträcka eller vilket område som helst i Europa. Tekniken kallas för geofencing och introducerades redan 2014 som tillval på en del av Volvos stadsbussar. På tisdagen genomfördes en demonstration av tekniken i Stockholm i regi av Trafikverket.

Geofencing är en geografisk zon där uppkopplade fordons tillträde, hastighet och användning av drivmedel kan styras digitalt. Arbetet med geofencing är ett viktigt utvecklingssteg för att skapa ett uppkopplat transportsystem med digital infrastruktur och gemensamma gränssnitt.

I fjol, efter terrordådet på Drottninggatan i Stockholm, initierade regeringen ett projekt för att skapa säkrare och mer klimatsmarta städer med hjälp av geofencingteknik.

I projektet, som leds av Trafikverket, deltar Göteborgs stad, Stockholms stad, Scania, Veoneer, Volvo Cars och Volvo Group.

På tisdagen demonstrerade samarbetsparterna geofencing i urban miljö i Stockholm. Lastbilar, bussar och personbilar ingick i demonstrationen där tekniken visades upp.

– När städernas infrastruktur och fordonen digitaliseras skapas nya möjligheter, uppkopplade fordon kan göra transporter mer effektiva, trafiksäkerheten ökar och klimatpåverkan minskar. Geofencing kan också bidra till att städerna står bättre rustade mot våldshandlingar med fordon. Detta måste naturligtvis kombineras med hur städerna utformas, säger Maria Krafft, på Trafikverket.

– Geofencing används redan idag, till exempel i våra bussar för att kunna anpassa hastigheten eller gå över till eldrift i ljud-och utsläppsfria zoner. Tekniken kan försvåra våldshandlingar genom att hastigheten kan hållas nere i utvalda områden, men att använda fordon för denna typ av handlingar är en mycket större fråga som kommer kräva många fler åtgärder, säger Carl Johan Almqvist på Volvokoncernen.

Här är en aktuell video från Trafikverket om geofencing:

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)