EU-kommissionens förslag till lagstiftning som reglerar vilka fordonstekniker som ska godkännas som rena och klimatsmarta får nu bred, internationell kritik. Det gäller bland annat om HVO i framtiden ska vara godkänt som ett rent drivmedel. EU-kommissionens lagförslag får nu hård kritik från den internationella kollektivtrafikunionen, UITP. Sveriges Bussföretag konstaterar att den europeiska kollektivtrafikbranschen står bakom den kritik som de svenska branschorganisationerna tidigare riktat mot EU-kommissionens förslag.
UITP kritiserar EU-kommissionens lagförslag eftersom förslaget bara listar ett fåtal tekniker och dessutom krockar med andra förlsag som just nu diskuteras inom EU och som just nu diskuteras inom EU.
På sikt riskerar förslaget, om det antas, att hämma teknikutveckling och kollektivtrafikens möjligheter att fullt ut bidra till den omställning som behövs i transportsystemet, anser UITP.
För svensk del innebär förslaget att exempelvis biodrivmedel som HVO inte längre kan räknas som rena. Förslaget tar heller inte hänsyn till den senaste utvecklingen av miljöklassade bussar, bland annat Euro 6.
– UITPs ståndpunkt visar att hela den europeiska kollektivtrafiksektorn står bakom den kritik som vi i Sveriges Bussföretag framfört det senaste åren i frågan, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd vid Sveriges Bussföretag.
Hon är tillsammans med Helena Leufstadius, vd Svensk Kollektivtrafik och Jens Plambeck, chef strategisk utveckling vid Trafikförvaltningen, Stockholms läns landsting, medlemmar av UITPs EU-kommitté och har aktivt deltagit i arbetet med att ta fram UITPs ställningstagande. Detta sprids nu till EUs beslutsfattare och politiker på alla nivåer.
Lämna ett svar